le Génie animalier
© Musée Gaspar

Retrospectieve tentoonstelling over Jean Gaspar (1861-1931), de geniale dierenbeeldhouwer

Gaspar Museum

Al 15 jaar lang eert het Gaspar museum deze gereputeerde dierenbeeldhouwer.
Als leerling van Antwerpenaar Jef Lambeaux maakt Jean Gaspar carrière in Brussel waar hij andere grote namen uit zijn tijd ontmoet (James Ensor, Thomas Vinçotte, Jules Lagae, ...). De inspiratie voor zijn beeldhouwwerken vindt hij in de zoo van Antwerpen. Hij keert ook graag regelmatig terug naar Aarlen om tot rust te komen en te jagen. Zijn oeuvre 'Appel à la Forêt" , dat een burlend hert voorstelt, is het symbool geworden van zijn geboortestad.
De tentoonstelling bevat naast de museumcollecties die zijn broer heeft nagelaten ook werken uitgeleend door particulieren en instellingen. Sommigen worden voor de eerste keer getoond aan het publiek.
Aan de tentoonstelling zijn ook workshops, animaties en conferenties verbonden die deze getalenteerde kunstenaar opnieuw in het licht zetten.

De eerste zondag van de maand is het museum gratis te bezoeken van 13.30u tot17.30u. Gesloten op maandag.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30