Bijou "swartars 2017"
© Photo Bernard François

Bernard François: Rond het juweel

Domein van het Kasteel van Seneffe

Voor zijn kleurrijke, avant-gardistische werken maakt de zilversmid, juwelenontwerper, beeldend kunstenaar en “designer” Bernard François gebruik van technieken uit de industriële en technologische wereld. Bernard François heeft een nieuwe kijk ontwikkeld op de taal van het juweel, dat een volwaardig kunstvoorwerp is geworden waarin de maker zich kan uitdrukken en zijn creativiteit kan uitleven. In zijn ogen moet voor een juweel aan het evenwicht van de volumes en de vormen evenveel aandacht worden besteden als voor een beeldhouwwerk. Als maker van hedendaagse juwelen maakt hij gebruik van nieuwe combinaties van materialen, voornamelijk staal, plexiglas, reflecterend plastic, aluminium en zelfs titanium. Zijn creaties gaan doorgaans uit van een grafische vorm die hij kan realiseren in zijn object-sculpturen, maar ook in zijn textielsculpturen, zijn zeefdrukken, … Hij geeft de voorkeur aan het technologische beeld en houdt van precisiewerk wanneer hij met een lasersnijmachine werkt. “Mijn creaties zijn vooral het resultaat van een werkwijze die op verschillende manieren concreet tot uiting kan komen, in objecten/sculpturen, in stoffen, in zeefdrukken…. Ze verbindt ook tal van disciplines met elkaar.” Gesloten op 1 januari en op 24, 25 en 31 december. Laatste toegang om 17u30 !

dinsdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00