Julien Renault
© Julien Renault

Julien Renault - The story behind the Pastis collection

Design Museum Brussels

De in juni 2022 uitgebrachte collectie Pastis, ontworpen voor de Deense uitgever HAY, betekent een keerpunt in de carrière van Julien Renault. Het project begon in februari 2020, op de beurs van Stockholm, toen Rolf Hay Julien Renault vroeg na te denken over een houten stoel die de komende 50 jaar relevant zou blijven.

Met de sfeer van brasserieën en grote stationscafés als inspiratiebron, bedacht Julien Renault tijdens de lockdown een stoel met armleuningen die een eerbetoon vormde aan alles wat we in deze periode misten. Zijn bedoeling is een tijdloze, robuuste en elegante stoel te creëren. De collectie is een ode aan het sociale, aan het delen, aan het menselijke. In een tijdsbestek van twee jaar werd de volledige collectie gecreëerd, van de eerste tekening tot de lancering op de markt.

Ter gelegenheid van zijn nominatie als ontwerper van het jaar 2023 brengt Julien Renault een collectie tekeningen, maquettes en prototypes samen die de belangrijkste fasen in de ontwikkeling van zijn collectie vertegenwoordigen. De installatie "The Story behind the Pastis collection" wil het grote publiek het werk achter elk product laten zien.

donderdag tot en met zondag

NMBS Bockstael