Edith Dekyndt — Chronology of Tears
© Edith Dekyndt — Chronology of Tears

Edith Dekyndt — Chronologie van Tranen

M HKA

De kunstwerken van Edith Dekyndt bieden een reflectie op de vitaliteit van materie en de vluchtigheid van natuurlijke fenomenen. Haar diep intuïtieve creatieve methode is gebaseerd op experimenten met een open einde, waarbij verandering de enige constante is. Dekyndt werkt voornamelijk met alledaagse voorwerpen en materialen en richt zich op wat vaak uit het zicht blijft, waarbij ze de toereikendheid van onze waarneming in twijfel trekt.

De installatie Chronology of Tears (2014) bestaat uit drie onderling verbonden elementen. De diaprojectie Static Light laat vonken zien die oplichten in het donker, veroorzaakt door de beweging van een wollen deken. De video Svalbard toont hetzelfde deken, en laadt de ruimte op met het geluid van statische elektriciteit. Hij werd gefilmd in de Noorse Spitsbergen-archipel en illustreert Dekyndts voorliefde om zich te laten inspireren door de geest van de plekken die ze tijdens haar uitgebreide reizen verkent. Door de unieke meteorologische omstandigheden is het Noordpoolgebied een perfecte omgeving voor het observeren van elektromagnetische krachten. Het deken dat in het experiment werd gebruikt tenslotte, maakt het werk compleet.

Dekyndt bedekte het deken aan één kant met een fijne laag koper – een zeer kneedbaar metaal met een hoge thermische en elektrische geleidbaarheid. De zachte textuur van de stof contrasteert met de metaalglans van het koper, waardoor het huiselijke object sculpturale eigenschappen krijgt. Glinsterend in de duisternis, alsof het deken het licht van de projectie verzamelt, lijkt het bewegingloos, en toch niet compleet inert. Chronology of Tears nodigt ons uit om ons op een nieuwe manier af te stemmen op de materiële samenstelling van de wereld, en zet zo aan tot een dieper bewustzijn van onderling afhankelijke relaties en voortdurende uitwisselingen, overal om ons heen.

Edith Dekyndt (1960, Ieper) woont en werkt in Brussel en Berlijn. Ze studeerde Visuele Communicatie aan E.T.H. in Saint-Ghislain en behaalde een Master in de Beeldende Kunsten aan de Académie des Beaux Arts in Bergen.  Talrijke musea, instellingen en galeries wijdden solotentoonstellingen aan haar werk, waaronder Galerie Greta Meert in Brussel; Bourse de Commerce – Pinault Collection in Parijs; de Hamburger Kunsthalle; WIELS in Brussel; en de de 57ste ed. van de Biënnale van Venetië.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00