Verhalen uit de ondergrond
© Musea Brugge / Stad Brugge

Verhalen uit de ondergrond. Brugge in het jaar 1000.

Gruuthusemuseum

Brugge - het Venetië van het Noorden, het New York aan de Noordzee - is vooral bekend als bruisende handelsmetropool in de late middeleeuwen. Maar, het uitzonderlijke succes van deze stad kwam niet uit de lucht vallen. Archeologen en historici zien het jaar 1000 als een scharniermoment in de geschiedenis van de stad. Alle elementen voor de latere bloeiperiode zijn dan aanwezig: de graaf, de kerk, ambachten, handel en een unieke plaats in het landschap. ‘Verhalen uit de ondergrond’ neemt je mee naar die cruciale, maar vaak onderbelichte periode.

De expo toont de belangrijkste archeologische sites in en rond de stad en brengt een collectie topvondsten uit de regio samen. Reis mee van de burcht van de graaf tot bij de schapenboeren in de kustvlakte. Van de velden op de arme zandgronden tot de eerste handelscontacten met Scandinavië… Vondsten als walvisbot, schaatsen, juwelen en een berenschedel brengen de verhalen tot leven. Maar, nog steeds zijn er vragen waarover de wetenschappers zich het hoofd breken. De bronnen zijn schaars, maar de verhalen groots! Denk jij mee?

Toegangsprijs inclusief vaste collectie Gruuthusemuseum.

In samenwerking met Raakvlak

tot en met