La Folle Danseuse ou les Soucis domestiques
© Belfius Art Collection

Het zotte geweld of huiselijke zorgen

Museum voor Schone Kunsten van Doornik

Vrouwenfiguren in de collecties van het Museum voor Schone Kunsten van Doornik. Ter gelegenheid van de uitzonderlijke bruikleen van Rik Wouters' beeldhouwwerken door de Belfius Art Collection.
Rik Wouters (1882-1916), vooral bekend om zijn schilderwerk, was ook een uitmundend beeldhouwer die het leven in al zijn facetten tot uitdrukking bracht. Met zijn vrouw Nel Deurinckx als model, zijn eeuwige muze en inspiratiebron, realiseerde de kunstenaar twee spectaculaire beelden met De dwaze maagd (of Het zotte geweld, 1912) en De huiselijke zorgen (1914). Dankzij de steun van de Belfius Kunstcollectie, worden deze beelden worden tentoongesteld in het grote atrium van sculpturen van het Museum voor Schone Kunsten in Doornik.
De twee bronzen werken, die vandaag beschouwd worden als belangrijke mijlpalen in de Belgische beeldhouwkunst van het begin van de 20e eeuw, onthullen twee momentopnamen of twee tegenstrijdige gevoelens van de menselijke natuur. Terwijl de beeldhouwer zich voor De dwaze maagd liet inspireren door de vrije dans van danslegende Isadora Duncan, belichaamde De huiselijke zorgen Nels gezicht en lichaam, met de armen gevouwen en in een meer intieme en gereserveerde houding.
In het verlengde van onze wens om de collectie van het museum met een frisse blik te bekijken, vullen verschillende werken uit alle periodes het werk van de grote Antwerpse kunstenaar aan. Tussen uiterlijk en innerlijk en van bacchanten tot meditatieve portretten, de presentatie van deze twee beelden is een gelegenheid om een kritische blik te werpen op de vele voorstellingen van vrouwen in de collecties.
Een ode aan de sensualiteit en de plasticiteit van het lichaam of steeds weer beperkende en stereotiepe beelden van een «eeuwige vrouw »? Nel, Marthe, Carmen, Suzanne, Maria Magdalena, Venus, Penelope; anonieme modellen die verrijzen als muzen, huisvrouwen, echtgenotes, werksters, godinnen of heiligen, het zijn evenveel vrouwelijke figuren, echt of allegorisch, die een beeld scheppen van dit verhaal...
Vergeet niet om uw bezoek online te boeken !
>>> mba.tournai.be/reservation
Gesloten op 01/05

€2,6 Gratis met museumpas

donderdag tot en met zondag