Hannah Darabi, Le BAL
© Hannah Darabi

Hannah Darabi - Enghelab Street, A Revolution through Books. Iran 1979-1983

FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Veertig jaar na het uitbreken van de Iraanse Revolutie presenteert het FOMU Enghelab Street, een project van de Iraanse kunstenaar Hannah Darabi (IR, 1981). Haar collectie fotoboeken en politieke boeken, uitgegeven in Iran tussen 1979 en 1983, vormt het uitgangspunt van deze tentoonstelling. Na de val van het regime van de sjah kwam er een korte periode van relatieve vrijheid van meningsuiting, die duurde tot aan de opkomst van de islamitische regering. Deze boeken getuigen van die broeierige politieke periode, die een nieuwe wind deed waaien in de Iraanse fotografie. De antropoloog en onderzoeker Chowra Makaremi (FR/IR, 1980) kadert het project in een historische context, want deze periode is essentieel om het hedendaagse Iran te begrijpen. Naast de historische objecten toont Hannah Darabi artistiek werk waarmee ze een alternatieve lezing van haar eigen collectie geeft. In Réconstructions combineert ze hedendaagse foto’s van haar geboorteplaats Teheran met familiefoto’s, postkaarten en beelden uit de media.
Het project is ontstaan uit een nauwe samenwerking tussen de kunstenaar en LE BAL in Parijs, waar de tentoonstelling in januari 2019 te zien was. Het volledige resultaat van het onderzoek is gepresenteerd in een uitgave van LE BAL en Spector Books, met bijdragen van Hannah Darabi en Chowra Makaremi.

vrijdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00