Sans Titre (L’art de lire), 1983, Collectie S.M.A.K. – Stedelijk Museum voor Actuele Kunst Gent
© Dirk Pauwels

Unreadiness Jan Vercruysse, Nel Aerts, John Murphy

Roger Raveel Museum

Van 16 april tot 10 september 2023 brengt het Roger Raveel Museum werken samen van Jan Vercruysse (1948-2018), Nel Aerts (1987) en John Murphy (1945). De titel van de tentoonstelling, Unreadiness, is ontleend aan Giacomo Joyce, een opmerkelijke zestien bladzijden tellende tekst geschreven door James Joyce tijdens zijn verblijf in Triëst in 1914 en postuum uitgegeven in 1968.[1] In dit liefdesrelaas geeft Joyce uiting aan gevoelens van eenzaamheid, verlies en verlangen. De tekst vormt een kluwen van referenties die verscholen zitten achter een sluier van persoonlijke connotaties en universele archetypes.

Op een gelijkaardige manier ontwikkelden de kunstenaars in deze tentoonstelling een eigen universum dat put uit de private gevoelens van de auteur. Tegelijk bedienen ze zich van een kunsthistorisch en literair discours vol iconografische symbolen. Een aantal terugkerende motieven verraden een dubbele bodem: de sluier, het gordijn of het podium, het masker en het zelfportret, de poëtische woordkeuzes in de titels. In een sensueel spel van verhullen en onthullen, getuigen de kunstwerken over de creatie an sich: “kunst omwille van zichzelf, en voor zijn eigen lot”.[2]

De algemene stemming in veel van de werken is die van de melancholie, een moeilijk in woorden te vatten gevoel van gemis en onbestemd verlangen. Als een schip zonder koers, dobberend op een weidse zee, voelt de kunstenaar zich getroffen door eenzaamheid en voert zichzelf op om uiting te geven aan die existentiële vraagstukken in de vorm van een dubbelganger, een personage. Kijken en bekeken worden gaan hand in hand. De werken in deze tentoonstelling lijken in een andere dimensie te bestaan, opgesloten in zichzelf, op afstand van de kijker.

Elk van de kunstenaars bevraagt en test het verkozen medium – beeldhouwkunst, schilderkunst, fotografie, poëzie – in het licht van de kunstgeschiedenis met aandacht voor haar tradities en breuklijnen. De ene zoekt hiervoor een esthetische zuiverheid op, de ander valt deze net aan. De versleutelde structuren van taal, betekenis en beeld worden ontbloot, terwijl een grote aandacht uitgaat naar materie, drager, volume in de ruimte en formaten. Een narratieve of anekdotische dimensie wordt vermeden.

Unreadiness brengt werken van kunstenaars uit twee verschillende generaties met elkaar in verband en kunstwerken uit verschillende periodes, van de vroege jaren 1980 tot 2022. De fundamentele vraag naar de status en de plaats van kunst vandaag is, meer dan ooit, brandend actueel. De tentoonstelling tracht een antwoord te bieden op een wereld die tegelijk onverzadigd en onverzadigbaar is. In zichzelf gekeerd als hermetische machines laten de kunstwerken de bezoeker naderbij komen en kennismaken met hun vreemde vormen, hun beelden die ontroeren en beroeren in verstilde, soms absurde en steeds oprechte schoonheid.

_______

[1] “Unreadiness. A bare apartment. Torbid daylight. A long black piano: coffin of music. Poised on its edge a woman's hat, red-flowered, and umbrella, furled. Her arms: a casque, gules, and blunt spear on a field, sable.” – James Joyce, Giacomo Joyce, vert. Gerardine Franken, Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, 1969.

[2] Jan Vercruysse in gesprek met Carolyn Christov-Bakargiev, Flash Art International, n° 148, oktober 1989

zondag tot en met zondag

Gildestraat 2-8
9870 Zulte