Homo's en Lesbiennes in Nazi Europa
© Memorial de la Shoah

Homo's en lesbiennes in nazi-Europa

Kazerne Dossin

Lange tijd was er bitter weinig geweten over het lot van homo’s en lesbiennes tijdens de Tweede Wereldoorlog. De expo ‘Homo’s en lesbiennes in nazi-Europa’ brengt de onderdrukking en vervolging aan het licht in België en de buurlanden.

De expo start bij de eerste homobewegingen aan het einde van de 19e eeuw en geeft een overzicht tot de jaren ’30. Onder het naziregime ondergingen homo’s en lesbiennes uiteenlopende lotsbestemmingen. Sommigen kozen voor een leven in ballingschap, anderen leidden een dubbelleven. In Duitsland werden bijna 100.000 homoseksuelen geregistreerd. Tussen 5.000 en 15.000 homoseksuelen belandden er in een concentratiekamp, waar het merendeel om het leven kwam. Lesbiennes bleven in de meeste regio’s buiten schot van het gerecht. Als sluitstuk is er aandacht voor de herdenking en erkenning van de slachtoffers, en de evolutie hiervan.

Mémorial de la Shoah creëerde deze tentoonstelling o.l.v. Florence Tamagne die tot stand kwam in 2021 in Parijs. Het materiaal i.v.m. België en Nederland werd ontwikkeld door Kazerne Dossin.

tot en met

Goswin de Stassartstraat 153