De Kabinetten - Kunstcollecties Stichting Collectie De Stadshof en Museum Dr. Guislain
© Museum Dr. Guislain

Museum Dr. Guislain

Kunst is onmisbaar. Ze raakt, prikkelt de verbeelding, doet nadenken over mens en samenleving. Kunst kan schaamteloos mooi zijn en bewondering wekken door haar virtuositeit en zeggingskracht.

Hedendaagse musea tonen werk van professionele kunstenaars. Weinige leggen zich toe op het verzamelen en tonen van werk van originele talenten, mensen die geen kunstopleiding genoten of om een andere reden niet tot het gewone kunstcircuit behoren. Dikwijls gaat het om kunstzinnige eenlingen, dwarsliggers, die een eigenwijze keuze maken in materiaalgebruik en techniek. En zij maken het hoogstpersoonlijke tot motief. Hun werken zijn van een grote intensiteit en hebben een uniek handschrift.

De Kabinetten biedt een podium aan ‘solitaire scheppers’, in steeds wisselende opstellingen: recente aanwinsten worden getoond, kwetsbaar werk gaat terug naar het depot, nieuwe thema’s komen aan bod.

De Kabinetten is een samenwerking tussen Stichting Collectie De Stadshof en Museum Dr. Guislain en toont werk van een dertigtal kunstenaars.

De collectie van het Museum Dr. Guislain startte met een kleine verzameling beeldend werk van artistiek begaafde psychiatrische patiënten en mensen met een mentale beperking. In 2002 kende de verzameling een enorme uitbreiding: de internationaal gerenommeerde collectie van Stichting Collectie De Stadshof kwam als langdurige bruikleen naar Gent. Deze topcollectie – van naïeve kunst tot art brut – telt meer dan 6000 werken van bijna 400 outsiderkunstenaars als A.C.M., Herman Bossert, Nek Chand, Paul Duhem, Luiz Figueiredo, Madge Gill, Siebe Wiemer Glastra, Bertus Jonkers, Pavel Leonov, Bonaria Manca, Markus Meurer, Michel Nedjar, Oswald Tschirtner, Willem van Genk en August Walla.

maandag tot en met zondag

Jozef Guislainstraat 43
9000 Gent