Affiche de l'exposition
© TreM.a - Musée des Arts anciens

Sculpteurs d''avant-garde... au 16e siècle

TreM.a - Museum voor Oude Kunsten

"De periode die begint met het bewind van Corneille de Berghes [1538-1544], opvolger van Erard de la Marck, is een periode van decadentie voor de kunsten", schreef de grote kunsthistoricus Jules Helbig in zijn synthese, "Beeldhouwkunst en de beeldende kunst in het land Luik en aan de oevers van de Maas", gepubliceerd in 1890.

Deze avant-garde beeldhouwers uit de 16de eeuw nodigen u uit om dit erfgoed, dat door de academische wereld wordt gemeden, te ontdekken. Deze personages met overdreven proporties, gestrekte, hoekige heupen, lange bochtige nek en magere vingers zullen u ongetwijfeld verrassen...

Door deze sculpturen, die gecreëerd werden in de laatste decennia van de 16de eeuw, samen te brengen in ateliers in het Entre-Sambre-et-Meuse, wilde het TreM.a - Museum voor Oude Kunsten - het lopende onderzoek naar dit rijke erfgoed benadrukken. Het wordt te vaak gedenigreerd door het grote publiek en tot nu toe verwaarloosd door onderzoek, evenals om gebedshuizen te opwaarderen als bewaarplaats van weinig bekende werken.

tot en met

NMBS Namen