Aanwinsten Uitgestald
© Musea Turnhout

AANwinsten UITgestald - 20 jaar verzamelwoede

Taxandriamuseum

Een museum is dynamischer dan je misschien zou denken. Achter de schermen van de statige toonzalen gonst het van de bedrijvigheid. Regelmatig worden schenkingen toegevoegd aan de museumcollectie en objecten aangekocht. Al die aanwinsten ondergaan een waardering, ordening, inventarisatie en krijgen een plaats in het geklimatiseerde museumdepot. Foto’s en documenten worden bewaard in het Stadsarchief. Af en toe haalt men stukken uit deze depots voor een presentatie of voor een tijdelijke tentoonstelling. Ze geven de expo extra glans en vormen dus een belangrijke meerwaarde.

Het Taxandriamuseum plaatst nu een selectie van aanwinsten van de afgelopen twintig jaar centraal en wijdt er een speciale tentoonstelling aan, gebaseerd op de thematische kamers van het museum. Vele objecten en documenten zijn door Turnhoutse personen of families aan het museum en aan het Stadsarchief geschonken.

In ‘Land aan de grens’ krijgen de Lieremanschilders, kunstenaars met een hart en passie voor de uitgestrekte groene omgeving, ruime aandacht en worden ze gesteund door hedendaagse kunstenaars, zoals Brénine en Koen Broucke.

Twee wereldoorlogen hebben diepe sporen getrokken in de twintigste eeuw, ook in Turnhout. Jerome Wanty, een van spionage beschuldigde aannemer-architect, wordt door de Duitsers ter dood veroordeeld, maar hij overlijdt voordat de straf voltrokken kan worden. Zijn portret is nu te zien in ‘Stad zonder Muren’. Net zoals Jef Huybreghts, een verzetsman die wordt verraden, gearresteerd en overgebracht naar een gruwelijk concentratiekamp. Toch weet hij te overleven en in 1945 keert hij terug in zijn geboortestad Turnhout. Een selectie van zijn unieke archief en voorwerpen maakt eveneens deel uit van de expo.

Het werkdomein van de archeoloog toont wat er in de Kempense bodem te vinden is, zoals speerpunten en vuistbijlen opgegraven door spelende kinderen in Lichtaart en geschonken door die familie.

De kantzolder plaatst de Turnhoutse textielindustrie centraal, met recent verworven topstukken, zoals de verfijnde, zijden nacht- en onderkleding van kantkantoor Dierckx-Van Pelt. De Turnhoutse fanfarevereniging Orpheus, opgericht in 1857 is in 2014 ter ziele gegaan. Haar geschiedenis en erfgoed wordt bewaard door de musea en nu gepresenteerd, samen met andere stukken uit het rijke lokale verenigingsleven.

Al deze en andere aanwinsten zijn doelgericht bij elkaar gebracht om het verhaal achter een persoon, een bedrijfje of een vereniging te beschrijven. Boeiend én vaak herkenbaar.
AANwinsten UITgestald: de ‘invallers’ scoren!

// we vragen je om je bezoek vooraf te reserveren. Alle info en de huidige afspraken zijn terug te vinden op de website van het museum.

Boek je graag een gids voor je museumbezoek? Dat kan voor een groep tot 12 personen via Toerisme & UiT, meer info op onze website.

woensdag tot en met zondag

Begijnenstraat 28
2300 Turnhout