Oog in oog met de Dood
© Musea Brugge

Oog in oog met de Dood. Hugo van der Goes, oude meesters, nieuwe blikken

Museum Sint-Janshospitaal

'De Dood van Maria’ van Hugo van der Goes is een van de belangrijkste werken in de wereldbefaamde collectie Vlaamse primitieven van Musea Brugge. Tussen 2018 en 2022 onderging het schilderij een intensieve restauratie, en het resultaat is verbluffend. Het meesterwerk staat vanaf het najaar van 2022 dan ook letterlijk en figuurlijk centraal in deze toptentoonstelling in het Sint-Janshospitaal.

Waarom maakt De Dood van Maria al 550 jaar deel uit van ons meest grandioze erfgoed en waarom blijft het werk tot op vandaag intrigeren en inspireren? Hoe kan het dat een werk vijf eeuwen later nog steeds universele thema’s oproept, waarover we met elkaar kunnen praten?

In zes thema’s gaat de tentoonstelling dieper in op De Dood van Maria. Elk thema wordt uitgewerkt aan de hand van verschillende topstukken, uit eigen collectie en samen gebracht van over de hele wereld. Zo zullen er schilderijen van onder meer Hans Memling, Jan Provoost en Albrecht Bouts te zien zijn, maar brengen we ook sculpturen, manuscripten en muziekstukken oog in oog met De Dood. Elk facet wordt verder verkend door een hedendaagse ‘meester’, een virtuoos in zijn of haar domein, die op de een of andere manier geraakt wordt door De Dood van Maria.

In 'Oog in oog met de Dood' staan we stil bij verschillende tijdloze én actuele onderwerpen, zoals afscheid nemen, zingeving en spiritualiteit. We gaan ook in op het leven en de iconische waarde van Maria en belichten de virtuositeit van de meester himself: Hugo van der Goes.

€ 12 / € 10 (red)
28 oktober 2022 tot 5 februari 2023