Ornamentum: Bijoux d'artistes | Collection Diane Venet
© Ornamentum: Kunstenaarsjuwelen | Collectie Diane Venet

Ornamentum: Kunstenaarsjuwelen | Collectie Diane Venet

Stichting Boghossian - Villa Empain

Een kunstjuweel is, net als een schilderij of een sculptuur, een echt kunstwerk, te danken aan de creativiteit van een kunstenaar. Het heeft dezelfde kracht, is even poëtisch, heeft hetzelfde vermogen om te provoceren en soms zit er ook evenveel humor in vervat. Het verschil zit hem louter in de functie.

Tal van moderne en hedendaagse kunstenaars hebben zich gewaagd aan het creëren van juwelen, van Pablo Picasso tot Jeff Koons. Kunstjuwelen behoren noch tot het domein van de luxejuwelen, noch tot dat van de fantasiejuwelen. Ze hebben ook niets te maken met onafhankelijke ontwerpers van hedendaagse juwelen, die hun stukken niet alleen ontwerpen maar ook zelf maken, en juwelen zien als een volwaardige expressievorm. Een kunstjuweel is een teken van genegenheid. Vaak wordt het ontworpen voor een dierbare. Het is te danken aan schilders of beeldhouwers, voor wie dit een ongewone discipline is en blijft.

De waarde van een kunstjuweel is niet te meten in karaat. Die waarde wordt niet bepaald door de stempel, de glans of de transparantie. Ongeacht de kunstbeweging waartoe het behoort, een door een schilder of beeldhouwer gecreëerd juweel getuigt van diens nieuwe kijk op kunst – iets nieuws dat misschien leuker is, maar daarom niet minder nauwkeurig wordt aangepakt.

De door Diane Venet bijeengezamelde collectie telt bijna tweehonderd juwelen, kleine en kostbare kunstwerkjes die ons doen nadenken over de betekenis en de functie van juwelen. Ze werden gecreëerd door zeer uiteenlopende kunstenaars, van Kapoor, Braque, Lichtenstein, Vasarely en Stella tot Arman, Rauschenberg, César en Dalí. Elk stuk belandde in haar collectie na een ontmoeting, hetzij met de kunstenaars in eigen persoon, hetzij met andere verzamelaars.

Deze tentoonstelling presenteert de lievelingsjuwelen van Diane Venet. Die getuigen van haar passie voor kunst: eclectisch en ludiek, maar veeleisend. We maken kennis met de grote moderne en hedendaagse kunstbewegingen: de surrealisten, de abstracte kunst, de popart, de Nieuwe Realisten, de kinetische kunst, de minimal art en de conceptuele kunst.

Gesproken talen : Engels, Frans, Nederlands

vrijdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00