Looking for Honey Ants, restricted with Julia Nangala Robertson from Restricted images made with the Warlpiri from Central Australia
© Patrick Waterhouse

Restricted Images, Made with the Warlpiri of Central Australia - Patrick Waterhouse

FOMU - Fotomuseum Antwerpen

De afgelopen zeven jaar heeft Patrick Waterhouse een omvangrijk archief van koloniale representaties van Australië uitgebouwd. De foto’s, kaarten, vlaggen en andere documenten dateren van 1770 tot nu. In 2015 brengt hij het hele archief naar de woestijn in Centraal-Australië en begint daar een samenwerking met lokale kunstenaars van de Warlpiri in het Warlukurlangu Art Center. In diezelfde periode fotografeert Waterhouse ook de verschillende gemeenschappen. Lokale kunstenaars gaan aan de slag met de historische collectie en de foto’s van Waterhouse. Ze maken zich het materiaal eigen door de traditionele Aboriginaltechniek van dotpainting (schilderen met stippen) toe te passen. Hiermee bepalen en herzien ze hun eigen representatie.
De tentoonstelling Restricted Images brengt deze kunstwerken voor het eerst samen en presenteert hiermee een nieuwe lezing van de Australische koloniale en inheemse geschiedenis.
Het gelijknamige fotoboek is uitgegeven door SPBH Editions (Self Publish Be Happy).

vrijdag tot en met zondag

Waalsekaai 47
2000 Antwerpen