Gailliard bij Ensor op bezoek
© BV James & Napoleon

Gailliard bij Ensor op bezoek

Het James Ensorhuis

Jean-Jacques Gailliard (Brussel, 22 november 1890 – Sint-Gillis, 17 april 1976) was een Belgisch kunstschilder en graficus. Als zoon van de impressionistische kunstschilder Franz Gailliard (1861-1932), vriend en collega van James Ensor, kreeg de jonge Jean-Jacques de eerste teken- en schilderlessen van zijn vader. Tijdens zijn kinderjaren wordt hij omgeven door kunstenaars, musici en figuren uit de wereld van esoterie en occultisme. Zijn interesse voor spiritualisme oriënteerde het werk van die eerste periode naar een soort symbolisme, in combinatie met een pointillistische techniek. Tijdens het interbellum werd zijn schilderkunst abstract, doch na WO II werd zijn werk figuratief. Tijdens de zomermaanden verbleef hij dikwijls met zijn gezin in Oostende en kwam regelmatig op bezoek bij James Ensor, van wie hij verschillende portretten heeft geschilderd.

donderdag tot en met zondag

Vlaanderenstraat 27
8400 Oostende