Marcel Broodthaers : Poèmes industriels, lettres ouvertes
© Marcel Broodthaers, Modèle / la pipe, 1968-69 © Succession Marcel Broodthaers – Sabam 2021

Marcel Broodthaers: Industriële gedichten, open brieven

WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst

In een onuitgegeven tentoonstelling, gerealiseerd in nauwe samenwerking met de Nalatenschap/Succession Marcel Broodthaers, presenteert WIELS de volledige reeks van 36 hoofdmotieven van Broodthaers' platen en ook alle nevenmotieven, onbekende versies en vele variaties, om zo de eigenzinnige kijk van de kunstenaar op serialiteit, het unieke kunstwerk en z’n reproductie te onthullen. De tentoonstelling omvat ook prototypes en een uitgebreide reeks voorbereidende schetsen voor de platen, in confrontatie met een selectie van ‘Open brieven’ van de kunstenaar. De brieven, een soort pamfletten, werden door Broodthaers in de publieke arena verspreid in de periode dat hij zijn Musée d'art moderne, Département des Aigles oprichtte en ontwikkelde, een persoonlijk museum waarvan hij de kunstenaar, directeur, bewaker en terloopse bezoeker was. Het museum bestond van 1968 tot 1972, parallel aan de productie van de plastieken platen, waarvan er verschillende als publiciteit voor de secties zijn persoonlijke museum functioneerden.

Gesproken talen : Engels, Frans, Nederlands

vrijdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00