Ticuna
© Musée International du Carnaval et du Masque

TICUNA. Een volk uit de Amazone

Internationaal Museum van het Carnaval en het Masker

De volgende tentoonstelling van het internationaal Museum van het Carnaval en het Masker zal gewijd zijn aan het grootste indianenvolk van Brazilië, het TICUNA-volk. De expositie zal op 26 oktober openen.

Om een collectie van maskers, kostuums en voorwerpen van de Ticuna-indianen op te richten, werkt het Museum sinds een tiental jaar samen met Daniel De Vos, een etnoloog die vaak veldwerk verricht en gepassioneerd is door het Ticuna-volk. Zo konden meer dan 150 voorwerpen bijeengebracht worden die voor het eerst in één tentoonstelling zullen worden vereinigd.
In de loop van de jaren heeft zich door de bemiddeling van Daniel De Vos een heel bijzondere relatie ontwikkeld tussen het Ticuna-volk en het Museum. Het verwerven van deze stukken is iets heel bijzonders aangezien de afgelegen ligging van het Ticuna-dorp en de zeer traditionele leefwijze van de Ticuna. Ook al er Ticuna-indianen in Peru en Colombia leven zijn ze vooral geconcentreerd op Brazilië waar ze met 35.000 stamleden het grootste indiaanse volk van het land vormen.
De tentoonstelling onderdompelt de bezoeker in de mythologie van de TICUNA en presenteert niet alleen de contextuele aspecten en het dagelijkse leven van de stam, maar ook het gemaskerde ritueel in verband met het Feest van het Nieuwe Meisje. Een deel van de tentoonstelling zal gewijd zijn aan de strijd van de Ticuna voor de officiële afbakening van hun territoria waarin Pedro Inácio een van de iconische figuren was. Zijn overlijden in juli 2018 heeft ons aanleiding gegeven om deze expositie ter zijner ere te organiseren.
Gesloten op maandag.

zaterdag tot en met zondag

Rue Saint Moustier 10
7130 Binche