'Labour: Birth of a New Museum', shamanic performance inside The Temple, 2021, Nottingham Contemporary
© Scene Photography

Grace Ndiritu Healing The Museum

S.M.A.K.

Onder de titel Healing The Museum presenteert S.M.A.K. een overzicht van Grace Ndiritus gevarieerde praktijk van de afgelopen jaren.

Performance, film, sjamanisme, sociale acties, publicaties, textielwerk, een collectie-onderzoek maken deel uit van dit gelaagd tentoonstellingsproject waarin de kunstenaar pleit voor het herbezielen en ethisch maken van de museale ruimte en bij uitbreiding van de hele maatschappij. Opmerkelijk aan de tentoonstelling is dat Ndiritu de bezoekers meeneemt op een holistische reis doorheen de museumzalen waarin zij thema’s aan bod brengt zoals protest, ecologie, inclusie en seksualiteit. Het traject eindigt bij “The Temple”, een door de kunstenaar ontworpen architectuur voor een kritische collectiepresentatie maar ook een spirituele ruimte voor ontmoeting, transitie en genezing.

In het kader van het langlopende project Healing The Museum, dat startte in 2012, is Grace Ndiritu op dit ogenblik actief als kunstenaar in residentie in S.M.A.K.. In de aanloop van de bouw van een nieuw museum werkt ze met alle medewerkers en het publiek rond “Spiritual Inventory of A 21st Century Museum” en denkt ze na over de invulling van het museum van de toekomst.

Bij deze tentoonstelling verschijnt een eerste monografie over het werk van Grace Ndiritu in samenwerking met uitgeverij Motto Books.

Biografie Grace Ndiritu
Grace Ndiritu is een Brits-Keniaanse kunstenaar wiens kunstwerken zich verhouden tot de transformatie van onze hedendaagse wereld. Ndiritu was te zien in The Guardian, Artforum, Art Review, TIME en Phaidon's The 21st Century Art Book. Haar werk is te vinden in museumcollecties zoals The Metropolitan Museum of Art (New York), The British Council (Londen), LACMA (Los Angeles) en The Modern Art Museum (Warschau). Haar teksten en beelden over experimentele kunst zijn gepubliceerd door Migros Museum, Bergen Kunsthall, Whitechapel Gallery, The Paris Review, MIT Press, het kunsttijdschrift Metropolis M en Oxford University Press. Ndiritu's archief van meer dan veertig 'handgemaakte' video's, textiel, schilderkunst, experimentele fotografie, sjamanistische performances en films zijn op grote schaal tentoongesteld, onder meer in The British Art Show (2021 tot 2023), Wellcome Collection, Londen (2022), Gropius Bau, Berlijn (2022), Kunsthal Gent (2021), Nottingham Contemporary, UK (2021) en op internationale filmfestivals zoals de 72ste Berlinale, FID Marseilles en BFI London Film Festival (2022). Ze won The Jarman Film Award 2022, uitgereikt in samenwerking met Film London.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30