Rops dans son atelier
© RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Franck Raux

Aan het werk! Belgische kunstenaarateliers in de 19e eeuw

Félicien Rops Museum

“Wat wil je, ik kan niet werken zoals de meeste goede schilders uit Brussel, die 's morgens naar hun atelier vertrekken alsof ze naar kantoor gaan en 'tussen hun maaltijden door schilderen'. Als ik werk, slaap ik niet, verdwijnt mijn eetlust en word ik koortsachtig tot ik uiteindelijk zijwaarts neerstort als een schip dat door een zuidwestenwind wordt geveld.” (Brief van Rops aan Léon Evely, Bièvres, tussen mei en juli 1884. www.ropslettres.be, nr. ed. 0982)

Zo beschreef Félicien Rops (1833-1898) zijn kunstenaarsbestaan in 1884, toen hij al ruim tien jaar in Parijs woonde en met een zekere minachting naar de Brusselse schilders van zijn generatie keek die niet het lef hadden gehad om uit te wijken naar de Franse hoofdstad en er naam te maken.

Hoe zagen de Belgische kunstenaarsateliers eruit in de tweede helft van de 19e eeuw? Er werd geëxperimenteerd, maar ook werk tentoongesteld en verkocht. Het atelier had een mythisch aura en sprak tot de collectieve verbeelding. De tentoonstelling in het Félicien Rops Museum brengt een dialoog op gang tussen het atelier als ruimte van creatie, als visitekaartje van de kunstenaar en als voorwerp van allerlei fantasieën en projecties in de kunst en de literatuur. Zo proberen we de dubbele realiteit van het kunstenaarsatelier - de materiële en de symbolische - te begrijpen, samen met zijn dubbele dimensie die schippert tussen intimiteit en publiciteit.

Neem een kijkje achter de schermen van het creatieve proces en maak kennis met het materiaal, de omgeving en de geuren van de plek waar modellen en kunstliefhebbers elkaar afwisselen. We tonen bekende en minder bekende kunstenaarsateliers overal in België, met Brussel als kloppend hart. Ontmoet de kunstenaars aan het werk in de besloten ruimte van hun zolderkamer of in een open ruimte in hun tuin. Laat je onderdompelen in het 19e-eeuwse universum van mannelijke en vrouwelijke kunstenaars aan het werk, te beginnen met Félicien Rops aan zijn etspers.

Tentoongestelde kunstenaars : Evert Jan Boks, Eugène Broerman, Evelyne de Behr, Henri de Braekeleer, Philippe De Gobert, Louise De Hem, Pierre Delcour, Servais Detilleux, Omer Dierickx, Cécile Douard, James Ensor, Henri Evenepoel, Léon Frédéric, Théodore Hannon, Emile Hoeterickx, Charles Houben, Evert Larock, Paul Mathey, Henri Meunier, David Oyens, Peter Oyens, Maurice Pirenne, Henry Privat Livemont, Félicien Rops, Jan Willem Rosier, Léopold Speekaert, Alfred Stevens en Georges Van Zevenberghen.

Curatoren van de tentoonstelling : Laurence Brogniez en Tatiana Debroux, ULB

Het museum is gesloten op 24, 25 en 31/12 en op 01/01.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00