Op Losse Schroeven
© Museum dr Guislain

Op Losse Schroeven - Over zenuwpezen, zwartkijkers en zielenknijpers - VERLENGD

Museum Dr. Guislain

Waanzin ontregelt, slaat ons uit ons lood en neemt onze houvast weg.
Het brengt ons bij de grens van het normale.
Maar waar eindigt de norm en begint de chaos?
En wie bepaalt waar die grens ligt?
Op losse schroeven, de nieuwe collectiepresentatie, vertelt het verhaal van narren, dollen en waanzinnigen, maar benadrukt ook het belang van psychisch welzijn in een steeds complexer wordende maatschappij.
In vijf thema’s ontleedt ze ‘dat andere’, dat ons tegelijk verstoort en fascineert.
‘Abnormaal’ gedrag werd lange tijd opgesloten in imposante gestichten, maar vandaag reikt psychische zorg ver buiten die muren.
De tentoonstelling legt ook de vinger op de evolutie en invloed van machtsrelaties in de psychiatrie en probeert vat te krijgen op de vele labels die zowel hulp als hindernis zijn.
Ze stelt de tweedeling tussen lichaam en geest ter discussie en toont hoe verbeelding inzicht brengt en het onzegbare zichtbaar maakt.
Op losse schroeven vermengt unieke stukken met kleine anekdotes, grote theorieën met verborgen getuigenissen.
Objecten, boeken en kunsten komen en gaan.
Zo begraven we de psychiatrie niet in de geschiedenis, maar brengen we de geestelijke gezondheid in een prangende actualiteit.
Op losse schroeven brengt een dynamisch verhaal met stukken uit de eigen collectie en tijdelijke bruiklenen uit privécollecties, archieven en musea.
Bekijk de toegankelijksheidsinfo van het museum

zaterdag tot en met zaterdag

Jozef Guislainstraat 43
9000 Gent