Openluchtmuseum Bokrijk © Jerroen Willems

5 Belgische musea om te bezoeken met het hele gezin

20 oktober 2019

Museumpas? Je trouwste bondgenoot in familieplezier!

Splijt de wateren in Openluchtmuseum Bokrijk (Genk)

Een interactief openluchtmuseum dat belooft je terug te voeren in de tijd? Maak kennis met Openluchtmuseum Bokrijk en zijn 120 historische huisjes vol verrassingen. Kinderen kunnen met hun handen door het deeg woelen en zelf brood bakken of een lederen tasje maken om hun eerste spaarcentjes in te bewaren. Eerder van het sportieve type? Huur een fiets, volg het adembenemende fietspad dat over het water voert en voel je even Mozes himself. Een unieke ervaring, zo fijn dat Time Magazine Bokrijk in 2018 een plekje gunde in de lijst 'The World’s Greatest Places to Visit'.

© Toerisme Limburg

Bibberen voor de tarantula's in De wereld van Kina: De Tuin (Gent)

Vind je het kleuterprogramma Dora het toppunt van avontuur voor je koters? Dan ben je nog niet in De wereld van Kina geweest. Dit Gentse natuurmuseum op twee locaties (Het Huis en De Tuin) leidt je kleintje van eenvoudige beschouwingen rond planten en dieren naar meer complexe existentiële vragen rond de natuur. Het kleine grut doet hier opwindende ontdekkingen, met als hoogtepunt de tentoonstelling Ik zag twee beren.... Deze expo rond liefde en seksualiteit voorziet in verschillende parcours die afgestemd zijn op de juiste leeftijd. Op zoek naar de kick van de schrik? Betreed in De Tuin dan de kamer met de kruipbeestjes en zeg gedag tegen de tarantula’s.

Ga op reis naar Musée L (Louvain-la-Neuve)

Het vertrekpunt van het prachtige Musée L? Een enorme collectie kunstobjecten van over de hele wereld, van de prehistorie tot heden. Congolese beelden, Japanse maskers, prenten van Miró ... Eclecticisme wordt hier de rode draad die je meeneemt op een hyper- en interactieve reis. Mis vooral de drie Labs niet, waar je mini-me spelenderwijs kennismaakt met de kunst van het beeldhouwen of de gravure. Nog te jong om zelfs maar een ​​stylus vast te houden? Museum L biedt ook instap-activiteiten voor baby's ... en meditatiesessies, zodat de ouders kunnen uitpuffen.

Vlucht voor Gargamel in het Belgisch Stripmuseum (Brussel)

Ah, het plezier om zich urenlang te verliezen in zijn favoriete strips… Je kon als kind helemaal verdwijnen in die getekende wereld, en als volwassenen kan je dat nog steeds - op voorwaarde dat je je met je museumpas keurig aandient aan de balie van het  Belgisch Stripmuseum, tenminste. De bibliotheek bevat 3000 titels in meer dan 36 talen, maar je kan er veel meer doen dan de verhalen van toen herlezen. Je striphelden vallen immers ook te bewonderen in de vele zorgvuldig opgebouwde decors en volledige stripuniversa waar je doorheen wandelt - en waaraan je makkelijk blijft plakken. Als je ons zoekt ... we zijn in het Smurfendorp.