La Boverie © La Boverie

8 virtuele tours in de Belgische musea

30 oktober 2020

Ontdek de mooiste collecties op slechts een muisklik afstand

1)  Raken oude muziekinstrumenten een snaar?

Het Museum Vleeshuis in Antwerpen dateert uit de zestiende eeuw en telt zeven verdiepingen, van de kelder tot de nok van het dak. Je hoeft niet te gluren door het sleutelgat! Werp gewoon een blik doorheen de rijke geschiedenis van dit gildehuis via een virtuele rondleiding. Hier worden zeshonderd jaar aan muziek, dans en eeuwenoude muziekinstrumenten tentoongesteld. Zet wat klassieke muziek op, wals door de living en beeld je in dat de Antwerpse muzikanten op een oude tamboerijn of harp speelden.

2)  Kruip in de onderbuik van de Brusselse hoofdstad

Gefascineerd door de Brusselse onderwereld? Kruip in haar kelders: de riolen. Zonder druppels in je nek of vreemde geurtjes zie je via foto’s en filmpjes hoe het ondergronds rioolnet eruit ziet. De virtuele museumrondleiding geeft een chronologisch overzicht van de ontwikkeling van dit bijzondere buizenstelsel. Bezoek het Riolenmuseum zonder je rubberlaarzen te moeten aantrekken.

3)  Beleef meer met onze striphelden

Eindelijk tijd om die strips nog eens uit de boekenkast te halen. Ga zitten aan de open haard en beleef de nostalgische momenten van Asterix en Obelix opnieuw of verbaas je over de tekenkunst van Hergé en zijn avontuurlijke held Kuifje. Benieuwd naar het verhaal achter de strips? Spring virtueel even binnen in het Belgische Stripcentrum in Brussel en laat je kinderlijke fantasie helemaal los.

4)  Gent uit de doeken: vroeger en nu

Wil je binnenkort op citytrip naar Gent? En ben je benieuwd naar het verhaal van deze middeleeuwse stad? Ga op wandel in het virtuele stadsmuseum van Gent: STAM. De veertiende-eeuwse abdij, het zeventiende-eeuwse klooster en de eenentwintigste-eeuwse nieuwbouw vormen samen het STAM en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verleden, heden en de toekomst ontmoeten elkaar: van middeleeuws metropool tot stad van kunst en cultuur. Klikken en wegwezen!

5)  Op schattenjacht in het Museum van de Nationale Bank van België

Heb je La casa de papel volledig gebingewatcht? Dan is het nu tijd om het Museum van de Nationale Bank van België van dichterbij te bekijken. We plannen geen overval. Maar open gerust de kluis van het museum en ontdek onze nationale schatkamer. Een gebouw gevuld met oude munten, biljetten, penningen en goederengeld.

6)  Waals wapenarsenaal

Ben jij een fan van oude wapens? In de collectie van het Koninklijk Museum van Mariemont vind je een verzameling van verschillende soorten dolken en speren van overal ter wereld. Uit welk materiaal zijn deze wapens vervaardigd? Waarvan zijn ze afkomstig? En tijdens welke expedities werden ze gebruikt? Kom het te weten op de website van het museum.

7)  Ontdek de schatten van Luik

De mooiste kunst van de stad Luik op één plek verzameld? Jawel, het is het geval in La Boverie. Grote meesterwerken zoals die van Monet, Picasso, Magritte en Delvaux hangen hier aan de muur. Een virtuele rondleiding geeft je een historisch overzicht van de zestiende eeuw tot nu.

8)  Een kunstig allegaartje in het Museum Kunst en Geschiedenis

In de fotogalerij van het Museum van Kunst en Geschiedenis snuister je door een ruim aanbod aan kunstwerken. Je vindt er bijvoorbeeld enkele pronkstukken uit de muziekwereld, zoals een hommel: een eeuwenoude zither. Maar evengoed komen een drinkhoorn als grafgift of een Egyptisch mummiemasker in je vizier.

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

314 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas