GardeRobe MannekenPis – Museum van de Stad Brussel | Musée de la Ville de Bruxelles. © GardeRobe MannekenPis – Museum van de Stad Brussel | Musée de la Ville de Bruxelles.

Focus op … het galakostuum van Manneken Pis

11 december 2018

Manneken Pis wordt al aangekleed sinds ten minste 1615. Hij beschikt vandaag over meer dan 1000 kostuums!

1000 outfits

Vandaag zijn er zo’n 23 jaarlijkse verkleedpartijtjes voorzien. (Jawel, er is een officiële kalender!) Hij beschikt intussen dan ook over een garderobe van maar liefst 1000 verschillende kostuums. Imelda Marcos’ schoenencollectie verbleekt er haast bij. De buitensporige kleerkast van dit polyurisch Belgisch symbool wordt bewaard in het museum GardeRobe MannekenPis te Brussel. Daar staan 120 outfits tentoon.

Het origineel van het huidig beeldje werd gemaakt door Hiëronymus Duquesnoy de Oudere in 1619 en is te zien in het Broodhuis. Het Manneken dat nu in al zijn glorie tot in de oneindigheid staat de plassen op de hoek van de Stoofstraat en de Eikstraat, is een afgietsel uit 1965 dat werd gemaakt nadat de arme drommel weeral eens gestolen en beschadigd werd.

© GardeRobe MannekenPis – Museum van de Stad Brussel – Vinciane Godfrind.

Lodewijk XV

De outfit waar we vandaag over schrijven, is het oudste originele kostuum dat we vandaag nog voorhanden hebben. Het gaat over een galakostuum dat koning Lodewijk XV (niet de Lodewijk die aan zijn einde kwam onder de guillotine, maar die daarvoor) in 1747 cadeau gaf. Dit exemplaar is een kostbaar stuk van brokaat, geborduurd met goud, waarop het Kruis van Lodewijk XIV gespeld zit. Hoewel de oudste kostuums vaak geschenken waren van overheden, was er voor deze gift wel een heel specifieke aanleiding. Een aantal Franse grenadiers ontvoerden namelijk het wildplassende knaapje. (Dat was overigens helaas niet de eerste en, zoals reeds hierboven geïllustreerd, zeker niet de laatste keer dat flauwe grappenmakers met ons ventje gingen lopen.) Gelukkig werd hij al snel teruggevonden, maar het voorval bracht heel wat heisa teweeg. Daarop wou Lodewijk XV de gemoederen bedaren via deze schenking. Op de koop toe benoemde hij Manneken Pis tot ridder in de Orde van de Heilige Lodewijk. Van een zoenoffer gesproken!

© GardeRobe MannekenPis – Museum van de Stad Brussel.

Een tenue schenken?

Wil jij Manneken Pis ook graag een tenue cadeau doen? Dan moet je een officiële aanvraag bij het College van Burgemeester en Schepenen van de stad Brussel indienen en wachten op het verdict van een commissie samengesteld uit leden van de Orde van de Vrienden van Manneken Pis en vertegenwoordigers van de Stad Brussel. Succes!

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

314 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas