POP ART Van Warhol tot Panamarenko Uit de Collectie Matthys-Colle & S.M.A.K.
© Tom Wesselman S.M.A.K.

POP ART Van Warhol tot Panamarenko Uit de Collectie Matthys-Colle & S.M.A.K.

S.M.A.K.

In de tentoonstelling komen veertig topwerken samen uit de privécollectie Matthys-Colle, die S.M.A.K. sinds kort in langdurige bruikleen kreeg, en de museumcollectie van S.M.A.K.
Popart kende haar opkomst midden de jaren vijftig en beleefde haar hoogtijdagen in de jaren zestig van de 20ste eeuw.
S.M.A.K. brengt dit najaar deze kunststroming in beeld die actueler is dan ooit, denk maar aan de impact van de (massa)media, de con­sumptiemaatschappij en de overvloed aan bewerkte beelden. Veertig topwerken van Amerikaanse en Europese kunstenaars leiden je door de sleutelperiode van de naoorlogse kunstgeschiedenis.
Met werk van onder meer Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Tom Wesselmann, Panamarenko, Martial Raysse, Christo, Jean Tinguely, Marcel Broodthaers, Konrad Klapheck, Yves Klein, Claes Oldenburg, Arman en Gerhard Richter.
Deze tentoonstelling kadert in een langdurige samenwerking tussen het museum en de Stichting Matthys-Colle.
Sinds vorig jaar beheert S.M.A.K. een deel van de kunstwerken uit de prestigieuze collectie van Dhr. Roger en Mevr. Hilda Matthys-Colle.
Dit echtpaar verzamelde in de tweede helft van de 20ste eeuw beelden­de kunst met bijzondere aandacht voor vernieuwende artistieke atti­tudes.
Hun blik was voornamelijk gericht op het buitenland, waar zij in steden als New York, Parijs en Düsseldorf werken kochten van inter­nationale kunstenaars wiens oeuvre op dat moment in volle ontwikke­ling was.
De verzameling bevat topwerken van kunstenaars zoals Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Cy Twombly, Franz West en Thomas Schütte.
Roger Matthys was in 1957 samen met Karel Geirlandt een van de op­richters van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (V.M.H.K.), nu de Vrienden v/h S.M.A.K. De V.M.H.K. ijverde destijds voor het publieke bestaansrecht van de hedendaagse kunst in onze regio en kocht kunstwerken aan met het oog op de oprichting van een autonoom museum voor actuele kunst. Onder Matthys’ voorzitterschap van de V.M.H.K. (1974-1979), werd in 1975 uiteindelijk het Museum voor Hedendaagse Kunst (M.H.K.), nu S.M.A.K., opgericht. Matthys had met zijn visie en internationale con­necties een grote invloed op de verzameling van de V.M.H.K.
De parallellen tussen de collectie Matthys-Colle en die van de V.M.H.K. zijn dan ook duidelijk zichtbaar.
Bekijk de toegankelijksheidsinfo van het museum

€15 €3 met museumpas

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30