Anna Boghiguian | A Short Long History
© S.M.A.K.

Anna Boghiguian | A Short Long History

S.M.A.K.

Anna Boghiguian, een in 1946 in Caïro geboren Armeense, maakt kunst sinds het begin van de jaren ’70. Ze ontwikkelde een praktijk die aansluit bij de traditie van de reizende kunstenaar en die haar al tot in de uithoeken van de planeet bracht. Onderweg zijn inspireert haar en versterkt haar engagement. Het maakt haar alert voor de veranderlijkheid van de wereld en het specifieke karakter van omstandigheden. Als uiterst belezen en vrijgevochten denker, koppelt ze betekenis aan het verloop en de verbondenheid van de dingen. Met grote interesse onderzoekt ze hoe stromen van ideeën, goederen, mensen en kapitaal vorm krijgen, zich verplaatsen en ook uitmonden in ongelijkheden.

Uit ervaringen, literatuur en nieuwsberichten kristalliseert Anna Boghiguian tekeningen, collages, boeken, figuren knipselfiguren en complexe installaties. Schilderen doet ze in encaustiek, een oude techniek met pigment en bijenwas, die licht en transparantie geeft. Haar werken zijn uitgesproken visueel en expressief, maar laten zich ook lezen als verhalen. Boghiguian kaart er mondiale kwesties mee aan die ze op een persoonlijke manier interpreteert en terugvoert naar de belevingen van mensen, vooral van zij die het slachtoffer zijn van onderdrukking.

In haar tentoonstelling voor S.M.A.K. traceert Anna Boghiguian de geschiedenis van de mondiale katoenhandel aan de hand van een nieuwe installatie en bestaande werken. Katoen werd al in de Oudheid verbouwd en groeide uit tot één van de vroegste massaconsumptiegoederen. Gent heeft een bijzondere relatie met deze grondstof. Vanaf de 18de eeuw voerde de stad katoen in vanuit Indië en later ook vanuit de Verenigde Staten. Met de mechanisering van haar textielproductie zette ze de 19de-eeuwse industriële revolutie op het Europese vasteland in. Tot voor kort werd vanuit Gent gesponnen, geweven en bedrukt katoen over de hele wereld verhandeld. Katoen maakte de stad en haar textielmagnaten rijk, maar leidde ook tot de sociale uitbuiting van textielarbeiders, de exploitatie van gronden en gedwongen arbeid op de katoenplantages in Kongo.

Anna Boghiguian (°1946, Caïro) groeide op in Caïro en studeerde economie en politieke wetenschappen aan de plaatselijke Amerikaanse universiteit. Ze verhuisde naar Montreal om er een kunst- en muziekopleiding te volgen. Het werk van Boghiguian kwam voor het eerst onder de internationale aandacht in 2012 tijdens dOCUMENTA 13 in Kassel. Ze werd vervolgens uitgenodigd door tal van internationale musea en kunstinstituten en toonde werk op de biënnales in Sharjah (2011), Istanbul (2015), Venetië (2015), Santa Fe (2016), Sydney (2019) en op Manifesta 13 in Marseille (2020). De afgelopen vijf jaar maakte Anna Boghiguian solotentoonstellingen voor Carré d’Art, Nîmes (2016), Castello di Rivoli, Turijn (2017), New Museum, New York (2017), Museum der Moderne, Salzburg (2018) en Tate St. Ives (2019). Haar werk is opgenomen in de collecties van onder meer Castello di Rivoli, Turijn; Centre Pompidou, Parijs; Tate Modern, Londen; Museum of Modern Art, New York en Metropolitan Museum, New York.

zaterdag tot en met zondag

jan hoetplein, 1
9000 Gent