Michel François, Résidence Terrestre (detail), 1995
© Ans Brys

Middelheimmuseum pakt uit: ontdek kunstwerken uit het depot in het nieuwe collectiepaviljoen

Middelheimmuseum

Op 12 oktober opent het Middelheimmuseum een nieuw collectiepaviljoen. Het is in de eerste plaats een plek waar het publiek verborgen stukken uit de verzameling van het Middelheimmuseum kan (her)ontdekken.

Vandaag is het Middelheimmuseum vooral gekend om zijn collectie beeldhouwwerken in het kunstpark. Toch heeft het museum sinds zijn ontstaan ook veel werk verzameld om in binnenruimtes te tonen. De missie bij de oprichting van het museum stelde immers om een zo volledig mogelijk overzicht te bieden van de internationale beeldhouwkunst van het einde van de 19de eeuw tot de eigen tijd. Daarnaast bracht het museum ook omvangrijke ondersteunende collecties bij elkaar: maquettes en modellen, tekeningen en grafiek, mediakunst en fotografie. En soms bleken werken bedoeld voor buiten, toch beter geschikt voor binnen. Iets meer dan 80% van de kunstwerken in de Middelheimcollectie is daarom opgeborgen in depots, afgesloten voor de bezoekers.

Omdat het museum maximale toegang wil bieden tot de collecties in al hun diversiteit, heeft het nu zo’n afgesloten bewaarplaats omgevormd tot een open depot. Daar is een eerste, verrassende selectie kunstwerken uitgepakt voor het publiek. Deze werken werden niet uitgekozen door één expert, maar door een groep van heel verscheiden betrokkenen. Daarom zijn er in het collectiepaviljoen zowel topstukken te zien, als verrassende ontdekkingen te doen. Werken van Giacometti, Trampedach, Rosso, Piccinini, Gentils, Köllwitz, Lohaus, De Bruyckere, Chetwynd, Deacon, Zadkine e.a. staan eenvoudig en functioneel opgesteld, soms helemaal, soms gedeeltelijk uitgepakt.

Het museum nodigt je uit om met deze verzameling kennis te maken en ook in de toekomst steeds nieuwe perspectieven op deze collectie te komen ontdekken.

zaterdag tot en met zaterdag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 17:00