Zimoun, 25 woodworms, 2009
© Zimoun

Biotopia

Le Pavillon

Biotopia is een nieuwe groepstentoonstelling brengt kunst, wetenschap en technologie samen rond het thema van het leven, de planten, de dierenwereld en onze relatie met hun ecosystemen.

Biotopia is een samentrekking van biotoop en utopia. De titel zinspeelt op de noodzaak om nieuwe verhalen te creëren en onze manieren van samenleven in vraag te stellen. De tentoonstelling laat de mens dialogeren met de levende wereld en stelt voor om te onderzoeken hoe niet-menselijke samenlevingen ons kunnen leren om beter samen te leven en milieuvriendelijkere technologieën te creëren.

Leven als een geit dankzij een exoskelet en een kunstmaag (GoatMan,Thomas Thwaites), interactie met bomen (Econtinuum,Thijs Biersteker), het horen van de geluiden van houtwormen (25 woodworms, Zimoun)… Tussen biotoop en utopie presenteert de tentoonstelling een selectie ontdekkingen en curiositeiten voor zowel kenners als nieuwsgierigen van alle horizonten.

BIOTOPIA combineert de visies van Belgische en internationale kunstenaars, wetenschappers en ingenieurs van de levende wereld en verlegt de grenzen van realiteit en perceptie.

De tentoonstelling wordt verrijkt met een programma van conferenties en avondevenementen, naast workshops en performances om innovaties geïnspireerd door levende materie — biomaterialen, biodesign of biomimicry — met het hele gezin te verkennen.

“ How do we make weak stories stronger and strong stories weaker? ”
Donna Harraway

Met : ZIMOUN, Cindy COUTANT, Thomas THWAITES, Aki INOMATA, Pepa IVANOVA, Ani LIU, Collectif MUESLI, Agnes MEYER-BRANDIS, Thijs BIERSTEKER, OHME, Aiko DESIGN & Karine VAN DONINCK, Antoine BERTIN, Lia GIRAUD, REMIX EL BARRIO, BIG BANG PROJECT, Teresa VON DONGEN, Maria BOTO & Heleen SINTOBIN, PERMAFUNGI, SILK LAB, PURIFUNGI, Anne-Marie MAES, DESIGN I/O, Philip SCHUETTE, Tim KNAPEN, Camille SCHERRER

Geen meerprijs gekend. Vraag info bij museum.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Woensdag van 12:00 tot 18:00