Affiche Eugeen Van Mieghem
© Museum De Reede

Eugeen Van Mieghem - Augustine in liefde en leed

Museum De Reede

Weinig Belgische kunstenaars vertonen zo’n innige band met hun geboortestad als Eugeen Van Mieghem (1875-1930). Het is dan ook niet meer dan logisch dat mede dankzij het Museum Eugeen Van Mieghem zijn naam voor velen in Antwerpen en ver daarbuiten bekend in de oren klinkt. Als kunstenaar die onder andere de massale emigratie van Europeanen naar Amerika in beeld bracht, geniet Van Mieghem immers ook vandaag nog internationale erkenning.
In de winter van 1904 poseerde zijn jonge vrouw Augustine Pautre als naaktmodel voor hem en zijn vrienden. Ze werd kort daarna ziek en overleed op amper 24-jarige leeftijd aan tuberculose. Ook in de laatste weken van haar leven bleef Van Mieghem zijn grote liefde en muze tekenen. Deze reeks magistrale tekeningen, een van de hoogtepunten uit zijn oeuvre, werd pas in 1993 geïdentificeerd, maar ze maken hem en zijn doodzieke vrouw onsterfelijk.

vrijdag tot en met maandag

• Maandag van 11:00 tot 17:00

Ernest van Dijckkaai 7