Bastiaan van Aarle : Moving Mountains
© Bastiaan Van Aarle

Bastiaan van Aarle : Moving Mountains

Botanique

Met Moving Mountains bevraagt Bastiaan van Aarle de relatie tussen het statische fotografische object en deze natuurlijke dynamische processen.
Bergen zijn een terugkerend onderwerp in de kunstgeschiedenis. Op Middeleeuwse schilderijen dienen ze vooral als achtergrond voor portretten. In de Romantiek verlaat de berg de achtergrond. Kunstenaars verheffen het soms tot het hoofdthema van hun schilderij. Ze verbeelden ongerepte natuur die de mens overstijgt. Een van de beroemdste schilderijen is ongetwijfeld Der Wanderer über dem Nebelmeer(1818) van Caspar David Friedrich. De berg dient hier als panoramisch punt van waaruit de mens melancholisch kan mijmeren. En hoewel de berg op de voorgrond treedt, vormt de natuur een passief decor waarop de mens zijn verlangens en gedachten projecteert.
In Moving Mountains neemt van Aarle expliciet afstand van deze antropocentrische benadering. De berg is niet langer onderdeel van het decor of een passief object, maar een actieve entiteit die zichzelf beweegt. Deze beweging wordt zichtbaar door de kleuren. Hoewel het licht een constante parameter is, maakt de rotatie van de planeet het mogelijk de verandering van het licht te registreren. De kleuren markeren dus de beweging van de berg. Van Aarle neemt talloze posities in, maar evenzeer neemt de berg talloze posities in ten opzichte van de camera.
Moving Mountains toont niet alleen de beweging van de berg door tijd en ruimte, maar laat ons ook zien hoe de harde grens tussen mens en omgeving vandaag de dag ongeloofwaardiger lijkt te worden. Van Aarle heeft een specifieke belangstelling voor erosie, verval en slijtage. Kortom, in afzonderlijke processen die de mythe van het statische geheel (de berg) ondermijnen. De fotograaf is hier niet langer iemand die een stuk werkelijkheid inkadert of bevriest. De werkelijkheid is in deze beelden in beweging. Met Moving Mountains bevraagt van Aarle de relatie tussen het statische fotografische object en deze natuurlijke dynamische processen.

Tekst door Bob Vanden Broeck

donderdag tot en met zondag

Koningsstr. 236
1210 Sint-Joost-Ten-Node