Anna Bella Geiger
© S.M.AK.

Anna Bella Geiger | Native Brasil/Alien Brasil

S.M.A.K.

In samenwerking met het Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP) organiseert S.M.A.K. de eerste overzichtstentoonstelling met werk van Anna Bella Geiger (°1933, Rio de Janeiro, Brazilië). Ze behoort tot de eerste generatie conceptuele kunstenaars van Latijns-Amerika, is een pionier van de Braziliaanse videokunst, een vernieuwer van de gravurekunst en een toegewijd pedagoog. Geigers werk is sterk verbonden met de politieke en sociale werkelijkheid in Brazilië. Ten tijde van de militaire dictatuur (1964-’85) tekende ze bevreemdende organen en kaarten die de verschuivende machtsverhoudingen op poëtische wijze becommentariëren. Via deze beelden onderzocht ze de relaties tussen lichaam, territorium, beeldvorming en macht. Ze laten ons ook een glimp zien van Geigers perifere positie als kunstenaar en lid van een migrantengezin, verbonden met de huiselijke sfeer en in de marge van de Westerse moderniteit. ‘Native Brazil/Alien Brazil’ toont ruim 170 werken. Een omvangrijke catalogus begeleidt deze overzichtstentoonstelling.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30