Marc Camille Chaimowicz: Nuit américaine
© Marc Camille Chaimowicz, 'Celebration? Realife Revisited', 1972 - 2000. 'An Exhibition in Three Acts: Collection Revisited 1960–1982’, Migros Museum für Gegenwartskunst, 2016 © the artist, photo: Stefan Altenburger Photography, Zurich.

Marc Camille Chaimowicz: Nuit américaine

WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst

Chaimowicz werd geboren in het naoorlogse Parijs en opgeleid in Engeland. Hij bekleedt zo een unieke positie, op het kruispunt van twee kunststromingen, culturen en talen. Zijn verfijnde, speelse werk is, net zoals zijn persoonlijkheid als kunstenaar, niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen. Het werk vergt oog voor detail maar blijft genereus en doordrenkt van schoonheid. Chaimowicz verzet zich tegen de autonomieclaim van de kunst en omarmt de decoratieve kunsten. In de afgelopen 50 jaar verweefde hij design, schilderkunst, drukwerk, collages en zijn dagelijks leven tot een uiterst persoonlijke taal. Hij is na al die jaren nog steeds een belangrijke invloed voor jonge kunstenaars, niet in het minst door zijn voortdurende subtiele bevraging van de rol van de kunst en zijn queer esthetiek.

vrijdag tot en met zondag

Van Volxemlaan 354
1190 Vorst