Charbel-joseph H. Boutros | The sun is my only ally
© S.M.A.K. - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst

Charbel-joseph H. Boutros | The sun is my only ally

S.M.A.K.

Charbel-joseph H. Boutros werd in 1981 geboren in Libanon en groeide op in een door oorlog geteisterd land. Deze gebeurtenissen tekenen zijn werk niet, maar zijn er indirect wel door doordrongen. Zoals de titel al laat vermoeden, heeft de kunstenaar een grote belangstelling voor het ongrijpbare en onzichtbare. De kunstwerken zijn installaties die deze en andere onzichtbare gewaarwordingen zoals licht, donkerte, ademen en slapen vastleggen, registeren of aanduiden.

“The Sun is My Only Ally” is een tentoonstelling in een tentoonstelling, met zowel recent als nieuw werk. De eerste tentoonstelling brengt een ode aan “The Distance between Your Eyes and the Sun”, een presentatie die hij in 2019 maakte in het Beirut Art Center voor Home Works 8, Ashkal Alwan. De dag na de opening werd deze tentoonstelling echter meteen gesloten door de politieke onrust in de stad. De tweede tentoonstelling wikkelt Boutros eromheen als een enveloppe met bedenkingen in de periferie van de eerste. Aan de ingang plaatst hij daarom een Seuil de Confiance – een drempel van vertrouwen – zodat je als bezoeker de sleutel krijgt tot de gedachtewereld van de kunstenaar.

Volgens Charbel-joseph H. Boutros kan een tentoonstelling atypische relaties aangaan tussen kunstwerken, projecten en publiek. Een goed voorbeeld daarvan is Catwalk (2019 – 2020). Je ziet een verheven wandelpad langs de muren dat enkel gebruikt mag worden door het personeel van het museum. Zo leg je als bezoeker een gescheiden parcours af, wat een merkwaardige scenografie oplevert.

Het werk 'Dead Drawing'– een potloodstaaf die rust op twee spijkers in een muur met erboven twee lijnen die met deze staaf werden getekend – dat je aan de start van de tentoonstelling ziet, behoort ondertussen tot de S.M.A.K.-collectie. Het werd al eerder getoond in het kader van de overzichtstentoonstelling 'The Collection (1) | Highlights for a Future'.

We zijn blij je opnieuw te mogen verwelkomen vanaf dinsdag 19 mei 2020! Belangrijk is dat je op voorhand een ticket reserveert voor een bepaalde dag en tijdstip.

Voor meer informatie zie weblink.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30