MAS - Expo Zeldzaam & Onmisbaar
© Jeroen broeckx

Zeldzaam en onmisbaar. Topstukken uit Vlaamse collecties

MAS

Magritte, Bacon, Ensor, Moore, Jordaens, Rubens … Het zijn maar enkele van de wereldberoemde namen die in het MAS te zien zijn. De niet te missen expo ‘Zeldzaam en onmisbaar’ brengt een unieke selectie van topstukken uit de Vlaamse topstukkenlijst. Kunstwerken waar je anders heel Vlaanderen voor moet doorkruisen, of die zelfs nooit publiek toegankelijk zijn, zijn nu tijdelijk op één plek te bewonderen. En dat ter ere van de twintigste verjaardag van het Vlaams topstukkendecreet.

Ruim twintig grote en kleine musea, maar ook kerken, bibliotheken en particuliere verzamelaars geven de topstukken uit hun collectie tijdelijk in bruikleen. Stuk voor stuk zijn het werken die sinds 2003 zijn opgenomen in de Vlaamse Topstukkenlijst of door de overheid werden aangekocht.

Beroemde schilderijen van Hugo van der Goes, Rubens, Jordaens, Ensor, Magritte en Bacon, beelden van Lucas Faydherbe en Henry Moore, maar ook kostbaar zilver, middeleeuwse manuscripten en een zeldzaam meubel van Pierre Gole, ébeniste du roi van de Franse koning Louis XIV, zijn uitzonderlijk in één expo te bewonderen.

Curatoren Thomas Leysen en Ben Van Beneden, leden van de Topstukkenraad, maakten de selectie topstukken voor deze expo.

Het MAS zelf bewaart 6 Vlaamse topstukken. Twee daarvan zullen te zien zijn in de expo, en twee anderen zijn te zien in het gratis Kijkdepot op de tweede verdieping.

‘Zeldzaam en onmisbaar’ wordt een must-see die de twintigste verjaardag van het Vlaams topstukkendecreet viert. Bezoekers kunnen zich aan een verrassende reis door de kunstgeschiedenis verwachten.

dinsdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 17:00