IN SITU: Dimitri Venkov – Gravity Control
© M HKA

IN SITU: Dimitri Venkov – Gravity Control

M HKA

Dimitri Venkov is een beeldende kunstenaar en filmmaker. Zijn werken handelen over het historische en politieke landschap van Rusland en daarbuiten. Zijn unieke, eigenzinnige benadering van het filmmaken onderzoekt de traditionele genres van beeldvorming – van documentaire tot sciencefiction – en is steeds doorspekt met een zekere poëzie en ontroering. Elk werk is het resultaat van langlopende onderzoeksprocessen die telkens leiden naar films met een verschillende eigenheid. Toch kunnen we een aantal terugkerende thema's ontwaren, zoals onder meer het effect van politiek en ideologie op de samenleving, of het bestaan in de moderne stad, ook op het niveau van het individu. Voor zijn solotentoonstelling in het M HKA presenteert Venkov vier recente films die samen een soort vierluik vormen. Ze zijn conceptueel verbonden door het idee van wat Venkov beschrijft als een "reductie van expressiemiddelen", verwijzend naar de evolutie van het ingewikkelde verhaal van zijn eerdere werken en naar de sobere muzikale structuur die de latere werken kenmerkt.

Chronologisch gezien evolueren de films 'Mad Mimes' (2012), 'Krisis' (2016), 'The Hymns of Muscovy' (2018) en 'The Shining Will Come Crashing Down' (2019) van formele complexiteit naar eenvoud. 'Mad Mimes', de film die Venkov ruime bekendheid gaf, is een nep-antropologische studie van een fictieve sekte, gevestigd in een commune naast de Moskouse ringweg, die leeft van afval dat langs de rand van de weg wordt gevonden. 'Krisis' (2016) toont een live-actie reënscenering van een Facebook-discussie tussen Russische en Oekraïense kunstenaars, gereconstrueerd als een soort proces naar aanleiding van het neerhalen van het standbeeld van Lenin in Kiev tijdens de protesten in Maidan. 'The Hymns of Muscovy' (2018) toont een reis door de planeet 'Muscovy' - de omgekeerde tweeling van Moskou, waarbij de architecturale bouwstijlen van Moskou worden geregistreerd in relatie tot elektronische variaties op de muziek van het Sovjet- en Russische volkslied. Zijn nieuwe film 'The Shining Will Come Crashing Down' is een volleybalspel dat in muzikale termen wordt vertaald. De wervelende zwaartekrachttartende performance van de spelers, gefotografeerd met een hogesnelheidscamera, wordt een amalgaam van tonen en temporaliteiten die verwant zijn aan die in de gereedschapskist van een componist. De aanwezigheid van de zwaartekracht vormt een rode draad in deze werken, zowel esthetisch als visuele tegenstander, maar ook figuurlijk om de ernst van onze huidige sociale, politieke en ecologische problemen te beschrijven.

Dimitri Venkov woont en werkt in Moskou, Rusland. Zijn werken werden tentoongesteld op Documenta 14 in Athene en de biënnales van respectievelijk Moskou, Bergen en Göteborg. Hij ontving talloze prijzen, waaronder onder meer de Kandinsky Prize, de prijs van de Internationale Federatie van Filmcritici (FIPRESCI) en de 4de Oberhausen e-flux prize. Venkov behaalde een Master of Arts in filmgeschiedenis aan de Universiteit van Oregon. Zijn film Krisis werd in 2018 aangekocht voor de M HKA-collectie.

Het IN SITU programma presenteert middelgrote monografische tentoonstellingen van belangrijke jonge en mid-career kunstenaars uit de hele wereld. Het richt zich op creatieopdrachten voor nieuwe kunstwerken en experimentele praktijken in de grootste en meest atypische tentoonstellingsruimte van het M HKA. Het IN SITU-programma staat onder de leiding van Nav Haq, Senior Curator in het M HKA.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00