MAURICE BONVOISIN
© Musée Félicien Rops

Maurice Bonvoisin, mars genaams (1849-1912). Tekenaar en verzamelaar van werken van Rops.

Félicien Rops Museum

Maurice Bonvoisin werd geboren in Verviers in een industriële familie. Hij bouwt een mooie carrière op in een textielbedrijf. Dit werk geeft hem echter geen voldoening. Hij is erg geïnteresseerd in tekeningen en begint vanaf 1872 karikaturen en perstekeningen uit te geve in Parijse dagbladen zoals Le Monde comique, Le Journal amusant of Le Punch en Angleterre.
In 1874 ontmoet Bonvoisin Félicien Rops. Deze ontmoeting zal een grote impact hebben op het leven van de jonge Maurice die bekend is onder het artistieke pseudoniem Mars. Hij verzamelt en verkoopt ook soms tekeningen en gravures van « Fély ». Later zal hij op vraag van Rops een contract met hem opstellen. In 1912 heeft hij een honderdtal werken van Rops in zijn bezit en is hij één van de meest belangrijke Rops- verzamelaars. Rops steunt de artistieke carrière van de jonge man en leert hem graveren. In 1881 laat Mars zich door Rops overtuigen om Verviers te verlaten en zich te installeren in de Franse hoofdstad. Hij zal er snel naam maken in verschillende domeinen zoals de pers, de jeugdliteratuur of de reportage. De tentoonstelling in het Rops museum schetst de lange vriendschap tussen de twee kunstenaars evenals hun zakelijke relatie. Mars, tussen industrieel, kunstenaar, journalist, verzamelaar en soms ook kunsthandelaar is een atypisch figuur in de 19de eeuw met vele facetten die het verdienen verkend te worden.
In het kader van deze tentoonstelling steken we de website ropslettres.be in een nieuw jasje! Een nieuwe look maar ook nieuwe wetenschappelijke opzoekingsmogelijkheden. Ontdek binnenkort wie de personen of werken zijn waarover Rops spreekt in zijn briefwisseling, met één simpele muisklik!
Auteurs van de catalogus: Hervé de Bonvoisin en Bertrand Tillier, professor hedendaagse geschiedenis aan de Université Paris 1 Panthéon – Sorbonne.

zaterdag tot en met zondag

Rue Fumal 12
5000 Namen