Tarek Atoui The Organ Within © Tarek Atoui, The Organ Within, 2019. Performance in Guggenheim Museum (New York, VS)
© Tarek Atoui - Enid Alvarez

Tarek Atoui | the Shore / a place I'd like to be

S.M.A.K.

Duik in de fascinerende geluidswereld van Tarek Atoui (°1980, Beiroet). Als kunstenaar en elektroakoestisch componist staat deze kunstenaar bekend om de vloeiende verbindingen die hij legt tussen klank, materie, tijd, ruimte en menselijke handeling. Met nieuwe muziekinstrumenten, sculpturen en materialen assembleert Atoui fascinerende, wendbare installaties.

Geluid vormt de kern van de artistieke praktijk van Tarek Atoui. Als kunstenaar en elektro-akoestisch componist staat hij bekend om de vloeiende verbindingen die hij weet te leggen tussen klank, materie, tijd, ruimte en menselijke handeling. In inventieve luisteromgevingen, die niet alleen een appèl doen op het oor, creëert hij veelzijdige ervaringen en interacties die zowel zintuiglijke, sociale als ruimte-specifieke betekenissen dragen. De nieuwe muziekinstrumenten, sculpturen en materieel die Atoui hierbij hanteert zijn geïnspireerd door historisch, antropologisch of technisch onderzoek. Hij assembleert ze tot fascinerende, wendbare installaties die afgestemd zijn op de omgeving en net zozeer bespeeld kunnen worden door professionele muzikanten als het voorwerp zijn van een participatieve tentoonstelling of workshop voor het publiek.

Het project in S.M.A.K., tevens de eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in een Belgisch instituut, brengt bestaande werken en nieuwe producties samen en is gestructureerd rond drie assen: de tentoonstelling, de educatieve ruimte en performances.

Met de steun van de Franse Ambassade in België en het Institut français Paris. In het kader van EXTRA, een programma ter ondersteuning van hedendaagse Franse creaties in België.

tot en met

jan hoetplein, 1