Erika T’Jaeckx © museumPASSmusées

3 jaar museumpas door de ogen van de directeur

21 september 2021

Erika T’Jaeckx gaat met de verrekijker naar het verleden en de toekomst

museumPASSmusées blaast drie kaarsjes uit. Erika T’Jaeckx is directeur bij museumpas en blikt met trots terug op het traject tot nu toe. “Ik ben al lang actief in de museumsector en deze pas is waar we al decennia van gedroomd hebben. Nu hij er eindelijk is, moeten we onze krachten bundelen en van de museumpas een blijvend succesverhaal maken.”

Erika neemt ons mee door drie jaar museumpas en verklapt haar toekomstdromen.

De museumpas groeit al 3 jaar. Wat zijn voor jou de mooiste mijlpalen?

“Ik moet meteen denken aan de kaap van 200 musea. Musea komen spontaan bij ons aankloppen met de vraag om zich aan te sluiten. Dat bewijst toch dat de pas voor de sector een welkom geschenk was. Ook toen we de kaap van 100.000 actieve pashouders overschreden, maakte mijn hart een sprongetje. Zo veel mensen die in onze Belgische musea gaan rondsnuisteren, dat is waar we het voor doen. Want al onze inkomsten vloeien terug naar de musea. museumPASSmusées ontvangt geen subsidies, dus is de verkoop en verlenging van passen voor ons enorm belangrijk.”

“Wat ik nog een van de mooiste verwezenlijkingen vind, is het gevoel dat de samenwerking met en tussen musea steeds sterker wordt. We buigen ons samen over obstakels en leren van elkaars aanpak. Dat we een sterk netwerk zijn, heeft ook de coronaperiode bewezen. Na de lockdown blies de museumpasgebruiker de sector opnieuw leven in en dat is iets waar ik ontzettend fier op ben.”

Je straalt helemaal als je over de museumpas spreekt. Mogen we zeggen dat dit misschien wel jouw droomjob is?

“Absoluut! Een museum is mijn favoriete biotoop. Ik heb er mijn hele leven in doorgebracht en ben nog steeds een fervent gebruiker van de pas. Elke dag voor die sector kunnen ijveren, vind ik dan ook een voorrecht.”

Al zal het met de coronacrisis toch geen gemakkelijke opdracht geweest zijn?

“Ik wist toen ik begon dat ik onderweg obstakels zou tegenkomen, maar als er iets is waar ik mijn nek voor wil uitsteken, is het wel de museumsector. Ik ben dan ook heel fier op de flexibiliteit van het hele museumpasteam. Met een minimum aan mensen, bereiken we toch een maximum aan output.”

“Hoewel het soms niet gemakkelijk is, zijn we wel die positieve boodschap blijven brengen. We willen gebruikers enthousiasmeren, zo klantvriendelijk mogelijk zijn en musea telkens weer in een positief daglicht plaatsen. Dat is zo belangrijk en dat gaan we altijd blijven doen.”