Kerst in KOERS © KOERS, Museum van de Wielersport

6 musea met een winterse toets

14 december 2023

Musea, chocomelk en lichtjes: de perfecte remedie tegen koude dagen

Heb je tussen de cadeautjesjacht en de feestdagen nog een gaatje in je agenda? Of zoek je een amusante bezigheid voor de (klein)kinderen? Plan dan eens een museumbezoek. De musea zetten de verwarming een graadje hoger en ontvangen je dit eindejaar met open armen. Deze zes combineer je perfect met fonkelende lichtshows, chocomelk of kerstchalets. Dat is winter in zijn warmste vorm.

1) Klein maar fijn in Durbuy

Durbuy is dan misschien niet de grootste stad van ons land, de kerstmarkt moet niet onderdoen voor andere steden. Hier nemen chalets en smoutebollenkramen letterlijk de hele stadskern over, met een grote schaatsbaan als uitsmijter.

Even klein, maar des te charmant, is het Durbuy History & Art Museum (DHAM). In december start het tweede deel van de expo ‘Weg van de stilte’, over het levenswerk van André Sprumont. In 2022 kocht het museum 12 werken aan van de ondertussen 85-jarige artiest uit Andenne. Die vielen zo in de smaak dat Sprumont er zijn eigen tentoonstelling kreeg. Word zelf ook verliefd op zijn abstracte werk dat telkens een gevoelige snaar weet te raken.

André Sprumont - DHAM
© Durbuy History & Art Museum

2) Familiefoto’s, geluksbrengers en koersvelo’s in Roeselare

Voor wie nog niet in Roeselare geweest is: ‘t is het moment! Tijdens de kerstperiode haalt de stad alles uit de kast om je een onvergetelijke dag te bezorgen. Niet alleen chalets, glühwein en een schaatsbaan, maar ook een reuzenrad, een nostalgische paardenmolen, een treintje dat door de verlichte straten tuft én … het huis van de Kerstman himself

Maar onze favoriet vind je in KOERS. Museum van de Wielersport. Florist-decorateur Frederiek Van Pamel pakt de benedenzaal aan en installeert er een dromerig kerstdecor. Ideaal voor als je nog een knusse familiefoto nodig hebt. Neem meteen je hele kroost mee, want van 26 december tot en met 6 januari volg je er ook een speciaal kinderparcours. Kunnen jullie samen alle geluksbrengers vinden?

Extra voordeel met je museumpas!

Tot en met 20 januari kan je in KOERS op vertoon van je museumpas gratis iemand meenemen. Ideaal voor een dagje weg met een vriend(in) die nog geen museumpas heeft.

3) Warme wafels en Unesco Werelderfgoed in Brussel

Hoe vaak je er ook bent, de ‘Grute Met’ van Brussel blijft bekoren. Wist je dat er in een van de gebouwen een museum schuilt? In het schitterende neogotische Broodhuis tref je het Museum van de Stad Brussel. Meer dan 7000 collectiestukken puzzelen de geschiedenis van onze hoofdstad in elkaar. Niet te missen is het origineel beeldje van Manneken Pis op de tweede verdieping. Daarna dwaal je af van de Grote Markt richting Winterpret voor lichtshows, chalets vol souvenirs en een welverdiende Brusselse wafel

4) Feeërieke lichtjes en een grote heropening in Brugge

Voor een charmante winteruitstap ben je in Brugge aan het juiste adres. Dat het er krioelt van de schitterende gebouwen, is geen geheim. Een daarvan werd recent nog gerenoveerd en zwiert op 16 december de deuren weer wagenwijd open: maak je klaar voor de metamorfose van het Museum Sint-Janshospitaal! Het middeleeuws hospitaal maakt plaats voor een volledig nieuwe collectie over zorg(en) doorheen de tijd. Verwacht je aan een warme mengelmoes van de oude werken van Memling en hedendaagse kunst van o.a. Berlinde de Bruyckere.

Wanneer de zon je vaarwel zwaait, lichten de steegjes in Brugge op. De wandelingWintergloed 2023: Aurora’ leidt je langs 10 unieke lichtinstallaties en vormt de perfecte afsluiter van je dag.