Van Eyck: Een optische revolutie
© MSK Gent

Van Eyck: Een optische revolutie - TIJDELIJK UITGESTELD !!!

Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)

Omwille van de preventiemaatregelen rond de verdere verspreiding van het coronavirus zijn we genoodzaakt om het museum te sluiten t.e.m. 3 april. In tussentijd is het niet langer mogelijk om tickets aan te kopen.

Als je een ticket kocht voor een bezoek tijdens deze periode, zal je rechtstreeks door het museum worden gecontacteerd. Alvast bedankt voor het begrip dat dit enige tijd kan duren. We brengen alle tickethouders tijdig op de hoogte wanneer de tentoonstelling heropent.

Kocht je je ticket niet via onze webshop? Hou dan onze website in het oog voor verder nieuws.
Het is intussen niet nodig om zelf contact op te nemen met het museum of met onze boekingsdienst.

Met dank voor je begrip.

In 2020 brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent hulde aan Jan van Eyck, met de tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’. Wereldwijd worden er van de kunstenaar slechts een twintigtal werken bewaard. Zeer uitzonderlijk reist een substantieel aantal naar Gent, waar ze getoond worden naast werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten.
Om Van Eycks optische revolutie tastbaar te maken zullen zijn schilderijen naast de werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst worden. 'Van Eyck. Een optische revolutie' wordt zonder meer een once-in-a-lifetime ervaring tijdens het Van Eyck-themajaar in 2020 in Gent.
Tussen hof en stad
Jan van Eyck (ca. 1390-1441) was hofschilder van de Bourgondische hertog Filips de Goede (1396-1467). De flamboyante hertog en zijn gezelschap omringden zich met de beste kunstenaars. Tezelfdertijd floreerden de Vlaamse handelssteden Gent en Brugge. Rijke kooplui en politici spiegelden zich aan de pracht en praal van het hof en waren op hun beurt afnemers van luxeproducten. Dit was de creatieve omgeving van Jan van Eyck, tussen hof en stad, en tussen kunst en ambacht.

Het hoogtepunt van de laat-middeleeuwse kunst
Van Eyck stak uit boven zijn tijdgenoten en ontketende een optische revolutie. Met zijn weergaloze techniek en observatievermogen tilde hij de olieverfschilderkunst tot ongekende hoogten en bepaalde de verdere koers van de schilderkunst. Zijn meesterwerk is 'De Aanbidding van het Lam Gods' (Sint-Baafskathedraal, Gent), een opdracht van de Gentse schepen Joos Vijd, dat hij na de dood van zijn broer Hubert van Eyck in 1432 afwerkte.

Centraal in de tentoonstelling staat de restauratie van de buitenluiken van 'De Aanbidding van het Lam Gods', uitgevoerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en gestart in 2012 in het MSK. De bezoekers zullen het spectaculaire resultaat van dichtbij kunnen bewonderen van de gerestaureerde buitenluiken in directe dialoog met andere kunstwerken van Van Eyck. Dit zal leiden tot een herevaluatie van zijn kunst en de historische context waarin ze tot stand kwam.

In gesprek met Van Eycks tijdgenoten
Om Van Eycks optische revolutie tastbaar te maken zullen zijn schilderijen naast de werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst worden. Ook zij bewogen zich in de hoogste kringen en kregen prestigieuze opdrachten. De tentoonstelling zoomt in op de artistieke raakpunten en verschillen.

'Van Eyck. Een optische revolutie' ontrafelt de mythes over de kunstenaar en zet zijn techniek, zijn oeuvre en zijn invloed in een nieuw perspectief. De tentoonstelling wil de bezoekers een gevoel van bewondering ontlokken dat vergelijkbaar is met wat tijdgenoten ervoeren toen ze zijn kunst voor het eerst zagen: een once-in-a-lifetime ervaring.
Tickets
Koop je ticket op voorhand, betaal 25 euro ipv 28 euro tijdens de tentoonstelling en vermijd tijdens je bezoek de wachtrij aan de kassa. De audioguide is inbegrepen. Reductietarieven(*): 22, 15, 5 en 2 euro.

Tickets aan reductietarief zijn beschikbaar voor

Gentenaars.
houders van een UITPAS regio Gent, Citycard of museumPASSmusées.
Vrienden van het MSK.
6 tot 18-jarigen.
19 tot 25-jarigen.
houders van een UITPAS kansentarief regio Gent.
Wie een ticket aan reductie koopt, moet hiertoe bij het bezoek het nodige bewijs kunnen voorleggen.

Gratis toegang voor

begeleiders van scholengroepen en van personen met een beperking.
houders van een in 2020 geldige ICOM-kaart.
kinderen jonger dan 6 jaar.
Zij hoeven op voorhand geen ticket te kopen.

Toeristische organisaties en tour operators hebben recht op 10% reductie. Om erkend te worden als toeristische partner neem je contact op met Peggy Hobbels op peggy.hobbels@stad.gent.

Een leuk extraatje
Je ticket geeft gedurende 2020 reductie voor een bezoek aan negen Gentse musea: Design Museum Gent, De wereld van Kina, Huis van Alijn, Industriemuseum, Museum dr. Guislain, Sint-Baafsabdij, Sint-Pietersabdij, S.M.A.K. en STAM.

€28 €22 met museumpas

zaterdag tot en met donderdag (uitgesteld)

Fernand Scribedreef 1
9000 Gent