Trommeln, 2022
© The artist

Yann Freichels - DANS L’EMPIRE DE L’EMPEREUR TOMATO KETCHUP

IKOB - Museum voor Hedendaagse Kunst

Yann Freichels (1996) is een van de meest veelbelovende jonge talenten in de Oostkantons. Hij kijkt met het oog van een schilder naar het heden en gebruikt daarbij de schildermethodes van zijn voorgangers. Hij ontleedt de geschiedenis van de Duitse schilderkunst aan het begin van de 20e eeuw met ironie en veel humor. Zijn voorbeelden zijn de schilders van de Nieuwe Zakelijkheid, zoals George Grosz en Otto Dix.

Maar in tegenstelling tot veel Duitse schilders kan hij deze kunstenaars benaderen zonder angst of pathos. Het voordeel dat hij Duits spreekt maar geen Duitser is, is bij hem duidelijker dan bij welke andere schilder van zijn generatie dan ook. De rol van de Oostkantons in de bemiddeling tussen de Franstalige en Duitstalige cultuurgebieden komt duidelijk naar voren in deze tentoonstelling.

tot en met

Rotenberg 12b