Theodoor Rombouts
© MSK Gent

Theodoor Rombouts

Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)

Het hoogtepunt van het MSK-feestjaar wordt ongetwijfeld de eerste monografische tentoonstelling ooit gewijd aan de barokmeester Theodoor Rombouts (1597-1637).
Het MSK haalt hiervoor schilderijen van over de hele wereld naar Gent, waar vrolijke taferelen en monumentale scènes tot leven komen in een parcours dat belooft te verrassen én te overrompelen.
De jonge Antwerpenaar migreert aan het begin van de 17de eeuw naar Italië, waar hij geïnspireerd raakt door de baanbreker Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) en diens opvolger Bartolomeo Manfredi (1582-1622).
Terug in Antwerpen ontwikkelt Rombouts een geheel eigen artistieke identiteit. Hij weet Noord en Zuid subliem te versmelten, en groeit uit tot een gevestigde waarde in het Antwerpse kunstenaarsmilieu.
In zijn gevarieerde oeuvre springen vooral levendige en soms moraliserende genrevoorstellingen met elegante gezelschappen en muzikanten in het oog.
De taferelen baden in het zuiderse spel van licht en donker, versmolten met Rombouts’ levendige kleurenpalet. Ook de bijzonder verfijnde manier waarmee hij voorwerpen en textiel schildert, is typerend voor zijn werk.
De tentoonstelling en bijhorende catalogus brengen Rombouts’ bloeiende carrière in beeld, en ontsluieren hem als één van de belangrijkste Vlaamse Caravaggisten én als sleutelfiguur in de genreschilderkunst.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30