The Making Of
© KMSKA, foto Karin Borghouts

The Making Of. Het KMSKA van concept tot uitvoering

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)

Helemaal gestript, volledig gerestaureerd en een gloednieuw museumdeel rijker. Het KMSKA onderging de meest spectaculaire renovatie in zijn geschiedenis. Herbeleef de schoonste momenten.
We organiseren een tijdelijke tentoonstelling over … onszelf. Het museum sloot de deuren op 1 mei 2011. Vandaag schittert het 19de-eeuwse gebouw weer zoals weleer. En het werd meteen ook groter. Want in de voormalige patio’s verrees een gloednieuw museumvolume. KAAN Architecten tekenden het masterplan voor deze indrukwekkende make-over. Deze expo is het verslag van één van de meest spectaculaire periodes in de museumgeschiedenis. Fotograaf Karin Borghouts volgde de verbouwing op de voet. Haar foto’s van tien jaar breken, bouwen en restaureren vormen de rode draad doorheen alle stappen.
Dankzij het masterplan is het museum helemaal klaar voor de 21ste eeuw. State of the art en toekomstgericht. Dat maakt van het KMSKA veel meer dan een huis voor kunst. Het is een kunstwerk op zich, waar meesterschap en vakmanschap elkaar vinden. Kruip in het hoofd van de architecten en de ontwerpers. En kijk mee over de schouders van de restauratoren, decorateurs en stielmannen van allerlei slag. De tijdlijn geeft een overzicht van de volledige verbouwing. Met veel aandacht voor de schoonste projecten. Van sluiting tot heropening, van afbraak tot opbouw. Maquettes, ontwerpen, video’s, foto’s en interviews maken de gigantische restauratie tastbaar en zichtbaar.
Ondertussen bleef het KMSKA de hele tijd actief achter de schermen. Volg de restauraties van schilderijen en sculpturen. Of hoe de collectie de wereld rond reisde. En welke kunstenaars zich volop lieten inspireren door het KMSKA.

Gratis mits museumticket, reserveren niet nodig

tot en met

Leopold de Waelplaats 1