Art & Marges Museum Musée © Art & Marges Museum Musée - museumPASSmusées

10 verborgen museumparels voor op jouw verlanglijstje

23 september 2021

Trek eropuit naar deze bijzondere musea die niet iedereen kent

Tijdens drie jaar museumpas kwamen er heel wat nieuwe musea bij. Sommige vol internationale kunstwerken, andere met archeologische vondsten om U tegen te zeggen, maar ook collecties waar je niet meteen aan zou denken. Wij selecteerden voor jou enkele unieke (maar misschien niet zo bekende) musea, waarvoor je vast met plezier wat langer onderweg bent. Een ideale bestemming voor een dagje eropuit met je museumpas!

• In de abdij van Stavelot ontdek je twee verrassende vaste collecties: eentje over formule 1-auto’s én een over de bijzondere Franse schrijver-dichter Apollinaire, die gebeten was door de kracht van surrealistische kunst.

• Het Nationaal Museum van de Speelkaart vind je in Turnhout. Wandel langs een enorme collectie van speelkaarten, en kom te weten hoe ze gedrukt worden. Met een app vertrek je bovendien op zoektocht door het museum.

• Bijna 4000 werken kleiner dan een A4 passen in het Museum van Klein Formaat in Nismes Allemaal hedendaagse kunst, maar met een variatie aan technieken: tekeningen, schilderijen, collages, foto’s, gravures …

• In de 20e eeuw werd Wervik het centrum van de Belgische tabaksteelt (of ‘toebak’ in de volksmond). Een Nationaal Tabaksmuseum mocht dus niet ontbreken. Leer hoe Columbus het bruine kruid populariteit inblies en leef mee met de spannendste smokkelverhalen.

• Leer de ambacht van de pottenbakker in het Pottenbakkerijmuseum in Raeren. Snuister in dit mooie kasteel tussen archeologische vondsten, barokke keramiek, hedendaagse creaties en veel meer.