Bezoekerscentrum Terra Nova © Sébastien Roberty - Bezoekerscentrum Terra Nova

4 kindvriendelijke musea rond Namen

1 april 2022

Een coole treinrit en sappige aardbeien

Charmante cafeetjes, de kronkelende Maas, pittoreske straten en … een heleboel musea: dat is Namen. Spring op de trein en breng eens een bezoek aan de hoofdstad van Wallonië. Neem je kinderen gerust mee, want deze musea hebben heel wat in petto voor hen. Wedden dat ze zich rot amuseren

Tip: in de meeste musea is de toegang voor kinderen gratis, maar met de museumpas ga jij als (groot)ouder ook gratis mee naar binnen. De museumpas geeft je een jaar lang toegang tot meer dan 220 Belgische musea.

Leuk, ik wil de museumpas!

1) Citadel van Namen: tuffen door de vallei (vanaf 6 jaar)

De Citadel van Namen is een topper. Letterlijk, want hij staat bovenop een 100 meter hoge berg. Uitblazen doe je in Bezoekerscentrum Terra Nova, waar panelen video’s en miniatuurgebouwen je meer vertellen over de geschiedenis van de stad. Maar, er hangt ook wat mysterie in de lucht … De spotter is vermoord. Zet je detective-pet op en speur naar aanwijzingen in het museum: wie is de moordenaar, wat is zijn wapen en waar is het gebeurd? Kortom: cluedo op zijn best. Ontspan nadien met een ritje in de schattige toeristentrein die langs de oude muren van het fort tuft.

Het toeristentreintje is ook gratis met de museumpas

2) Le Phare - Andenne Museum: ondergrondse schatten spotten (vanaf 6 jaar)

Het Andenne Museum (Le Phare) is gewijd aan archeologisch onderzoek in en rond de grot Scladina. Dat betekent: keramieke kunstwerkjes, gekke fossielen en handjes schudden met holbewoners. Snuffel samen tussen de prehistorische overblijfselen of schrijf je kinderen in voor een van de workshops, waarin ze knutselen met keramiek of dinosaurusbotten onderzoeken.