Het parfum in het Riolenmuseum © museumPASSmusées

4 musea die boeken tot leven brengen

1 mei 2023

Nog leestips nodig? Niets zo verfijnd als je lectuur aanpassen aan de musea die je bezoekt.

1) Het parfum van Patrick Süskind + Riolenmuseum

In deze roman volgen we Jean-Baptiste Grenouille in zijn zoektocht naar het ultieme parfum. Spoiler: hij moet er een paar tientallen vrouwen voor om zeep helpen - en dat mag je vrij letterlijk nemen. Wij onthouden vooral de appreciatie voor een lekker geurtje. De beste plek daarvoor is het Riolenmuseum in Brussel. Duik (niet letterlijk) in de ondergrondse kanalen, waar de typische geuren van de hoofdstad op hun sterkst zijn. De echte liefhebbers kunnen een flesje gebotteld rioolgenot mee naar huis nemen.

2) The Great Gatsby van F. Scott Fitzgerald + Stichting Boghossian - Villa Empain

We hebben absoluut Fitzgerald’s kritiek op the American dream begrepen. Maar wat ons vooral deed dromen in The Great Gatsby, zijn de copieuze avondfeesten. Elk weekend nodigt de miljonair Jay Gatsby het kruim van de New Yorkse high society uit in zijn mansion voor een decadente ode aan de roaring twenties. Als Gatsby een Brusseleir was, dan zou niet de champagne maar de Gueuze rijkelijk vloeien. Lees deze klassieker aan de rand van het art decozwembad van Villa Empain en je zal zien dat het een sleutelplek is.

3) Breakfast at Tiffany’s van Truman Capote + DIVA, museum voor diamant, juwelen en zilver

‘What I found does the most good is just to get into a taxi and go to Tiffany's. It calms me down right away’. Als Holly Golightly een existentiële crisis voelt opkomen, snelt ze steevast naar de juwelier der juweliers om haar gemoed te verlichten met alles wat blinkt. Een goedkoper alternatief? Laat je chauffeur je naar DIVA brengen. In het Diamantmuseum kan je je eindeloos vergapen aan edelstenen zonder in je buidel te moeten tasten - op voorwaarde dat je je museumpas bij hebt uiteraard.

4) Michel Vaillant van Jean Graton + Autoworld Brussels

Gesp je gordels stevig vast: voor deze laatste suggestie nodigen we je uit om de dunne koord te bewandelen van de grens tussen realiteit en fictie. In plaats van gewoon te lezen over Michel Vaillant, de snelste piloot uit de papieren geschiedenis, kan je hem in Autoworld immers worden. Stap in zijn Formule 1 in een decor van stripplaten en we beloven dat je niet uit de bocht zal vliegen.