Bakkerijmuseum Veurne © Patrick Fore

4 musea voor foodies

15 oktober 2020

Museumtripjes om van te watertanden.

Ben jij een hongerige geest in een hongerig lichaam? Dan wijzen we je met plezier de musea waar culinaire kunsten en geestrijke dranken de boventoon voeren. Proef van deze vier musea en ontdek dat er voor ieders smaak wel een museum bestaat.

Wat Hoogstraten is voor Vlaanderen is Wépion voor Wallonië: een naam die klinkt als een belletje in de oren van iedere aardbei-liefhebber die naam waardig. De eerste aardbeien met het Wépion-keurmerk dateren uit 1860 en sindsdien is de kennis over deze blozende, smakelijke en sappige vrucht er alleen maar op vooruit gegaan. Het Museum van de Aardbei, gesitueerd aan de oevers van de Maas, nodigt je uit om de geschiedenis van de aardbeiteelt in al zijn vormen te ontdekken. Laat je in juli en augustus verleiden door de vele geneugten van de "Klein fruit-tuin" . De rest van het jaar proef je een 'zelfgemaakte' aardbeienlikeur die je ervan zal overtuigen dat er maar één vrucht in/van je leven is.

De hoogstaande culinaire reputatie van België is niet van gisteren. Honderd jaar geleden (en zelfs vroeger ) wisten de Belgen al wat lekker was. In het Openluchtmuseum Bokrijk ga je voor een suikerboost van zelfgemaakte lekkernijen maar ook voor ouderwetse ambachtelijke actie. Neem deel aan een workshop om te leren hoe je brood maakt net zoals de bakker van je overgrootvader. Proef je liever de vruchten van andermans noeste arbeid? In de bakkerij met de grappige naam Egt The Slow Bakery hoef je niet te kneden, enkel aan te kopen - en probeer vooral het heerlijke zuurdesembrood eens uit.

Wil je ook op stap? Met de museumpas kan je meer dan 185 musea in België bezoeken. Een heel jaar lang.

ONTDEK DE MUSEUMPAS

3) Bestel een degustatie in het Jenevermuseum (Hasselt) ... en ja, slechts ééntje hoor!

Wist je dat de gemiddelde Belg in de negentiende eeuw 9,5 liter jenever per jaar consumeerde? Gelukkig zijn we sindsdien een stuk nuchterder geworden. Maar meer matiging betekent niet minder plezier. Vraag aan het einde van je bezoek aan het Jenevermuseum om een degustatie in de jeneverbar, en overtuig jezelf. De heerlijke branderige smaak wordt nog versterkt door alle kennis die je in het museum hebt opgedaan over de geschiedenis van de productie en consumptie van deze beroemde brandewijn. Tijdens je bezoek kan je trouwens al eens aan de verschillende flessen snuiven om zo  de verschillende soorten jeneverbes in verschillende productiestadia te identificeren. Je komt als een kenner aan de meet!