BELvue museum voor doven en slechtzienden © Jean-Paul Remy, visit.brussels - BELvue museum

4 musea voor mensen met een auditieve beperking

20 april 2023

Deze musea bieden meer dan tekstjes aan de muur

Deze 4 musea hebben extra initiatieven klaar voor mensen met een auditieve beperking. Zo mis je geen enkel detail en pik je elk verhaal in de collectie vlotjes mee.

1) BELvue museum: van digitale audiogidsen tot spelparcours

Het BELvue museum in Brussel doet extra inspanningen voor mensen met een auditieve beperking, zodat ook zij de rijke geschiedenis van België ten volle kunnen ontdekken. Zo zijn er digitale audiogidsen waarop je alle teksten kan lezen en bovendien zijn alle video’s in het museum ondertiteld. Het spelparcours “Op weg met Zeno”, met filmpjes in Vlaamse gebarentaal, maakt het museum ook een hit bij jongere bezoekers.

2) Gruuthusemuseum: een rondleiding in gebarentaal

Vergeet de audiogids. Het Gruuthusemuseum in Brugge pakt uit met een rondleiding in Vlaamse gebarentaal en International Sign. Zo kan, wie slechthorend of doof is, niet alleen van de mooie omgeving genieten, maar ook van de fascinerende verhalen. Wil je de rondleiding graag volgen? Vraag een tablet aan het onthaal of bekijk de video’s op je smartphone via deze link

3) James Enshorhuis: het leven van een kunstenaar voor jou neergepend

Ook het James Ensorhuis heeft extra’s voorzien, zodat jij helemaal in het hoofd van de Oostendse kunstenaar kan kruipen. Er hangen overal begeleidende teksten in vijf verschillende talen en er is een uitgeschreven versie van de audiogids. Ook de zoektocht voor kinderen werd netjes neergepend, zodat kinderen die niet goed horen naar hartelust op ontdekking kunnen gaan.