Jan Decleir, uitgeteld na de feestdagen © Stephan Vanfleteren, FOMU: Jan Decleir, uitgeteld na de feestdagen

5 musea om de feestdagen te overleven

22 december 2022

De museumpas to the rescue

De feestdagen brengen gezelligheid en samenzijn, maar ook indigesties en lege bankrekeningen. De museumpas is dan je beste vriend: voor elk eindejaarsprobleem brengt een museumbezoek soelaas. Zo start je 2023 fris en monter.

1) MoMu: voor die stralende outfit

Wie nog wanhopig op zoek is naar een outfit voor oudejaarsavond, is sowieso gebaat bij een bezoekje aan het ModeMuseum Antwerpen. Deze gigantische kleerkast, met meer dan 35.000 stuks, is een bron van inspiratie. Passen je sneakers op een elegante kostuumbroek en gaat paars goed samen met geel? Leg de rode loper maar uit, want op het volgende feest steel jij de show.

2) NAM-IP Computermuseum: stilstaan bij de duizelingwekkende snelheid van de vooruitgang

Jaarwissels nodigen uit tot reflectie - er is alwéér een jaar voorbij. De tijd vliegt als ge u amuseert. Misschien heb je dit jaar grote stappen gezet, of helemaal niets belangwekkend gedaan.

Het NAM-IP Computermuseum in Namen relativeert dit alles: amper 15 jaar geleden zat je te tokkelen op Windows XP en kon je nog niet eens een smartphone bedienen. Vergaap je aan de kolossale computers die rond 1960 in België werden geïnstalleerd, en besef dat het beste nog moet komen.

3) Apotheekmuseum: voor dat wondermiddeltje tegen de hoofdpijn

Van kantoorkerstfeestjes tot nieuwjaarsfamiliefeesten: je moet al over bijzonder veel wilskracht beschikken om niet overdreven veel te eten en drinken dezer dagen.

Beginnen je darmen en hoofd toch wat te protesteren? Dan moet je in het Apotheekmuseum in Maaseik zijn. In 1704 opende Thomas Botti er zijn eigen apotheek. Je zal de man dus niet meer om een middeltje kunnen vragen, maar de kruidige geur die er hangt, verzacht meteen de klachten.