DUDH, Liberté, Stichting Folon © Stichting Folon

5 weetjes over de Belgische kunstenaar Jean-Michel Folon

7 september 2020

… een man zo veelzijdig dat het lastig is hem onder één hoedje te plaatsen.

Zelf zegt Folon het nog het best: ‘Eigenlijk ben ik geen schilder, geen tekenaar, geen affichemaker, geen schrijver, geen graveerder. Ik behoor tot geen enkele school. Ik streef er niet naar om in de een of andere kunstgeschiedenis te figureren. Ik heb niets uitgevonden want ik heb alles te danken aan iedereen.’ Maak in 5 weetjes kennis met deze kunstenaar én met de Stichting Folon die zijn oeuvre beheert.

1) Schoolverlater

Folon studeerde architectuur aan de beroemde kunstschool ‘La Cambre’ in Brussel. Hij maakte zijn studies niet af en vertrok naar Bougival in Parijs. Voor de komende vijf jaar zal hij zich terugtrekken in een tuinhuisje om te tekenen

2) Smaken verschillen

In 1960 komt hij met zijn eerste tekeningen naar buiten, maar deze vallen niet in de smaak in Frankrijk. Hij besluit ze op te sturen naar Amerikaanse magazines zoals Esquire en The New Yorker. The New Yorker gebruikt zijn tekeningen op de cover…. en zo wordt Folons carrière gelanceerd.

3) Kunst in vervoering

Je vindt zijn kunst in twee metrostations. In een het Brusselse metrostation Montgomery creëerde hij een gigantisch schilderij van 165 vierkante meter: een heuvelig landschap omringd door een prachtige regenboog. Paysage, een schilderij gemaakt voor Olivetti, werd geplaatst in Waterloo Station in Londen.

4) Tot aan de lippen

In 1997 opende een grote expo in Knokke-Het-Zoute. Voor de gelegenheid maakte Folon een beeldhouwwerk: La mer, ce grand sculpteur. Het kunstwerk is een bronzen man die bij vloed onder water staat. Het lijkt alsof hij recht staat in de zee.

5) In de prijzen

Jean-Michel Folon werd in 2005 benoemd tot UNICEF-ambassadeur. De toenmalige Franse president Jacques Chirac verhief Folon in de Nationale Orde van het Legioen van Eer. Dit is de hoogste Franse onderscheiding.

Met de museumpas bezoek je Stichting Folon en 225 andere musea. Zo vaak je wilt, wanneer je wilt. Nog geen museumpas? Koop hem hier.

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

315 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas